Unpatterns

3 / 5 Simian Mobile Disco
Unpatterns

Ook doen waar je het beste in bent kan gaan vervelen. Dat blijkt wel uit Unpatterns. Wie Simian Mobile Disco’s vorige plaat Temporary Pleasures (2009) niet kent, kan voluit genieten van de betoverende synths en kloppende baspulsen. James Ford en James Shaw verstaan hun vak. Wie al eerder kennis nam van de carrière van de Britten en hun liefde voor arrangementen en beats die club zijn, maar ook naar echte liedjes neigen, benadert hier een punt van verzadiging.

Op Temporary Pleasures werkten ze met een scala aan bekende gastvocalisten, zoals Beth Ditto van Gossip en Jamie Lidell, maar op Unpatterns blijven die achterwege. Toch had zo’n meer poppy sound voor een goede afwisseling gezorgd. De kenmerken van Simian Mobile Disco’s sound zijn volop aanwezig – grote beats en houseloops staan centraal – maar de meeste tracks lijken een essentieel onderdeel te missen. Als er wél met vocalen wordt gewerkt, klinkt het alsof die eerst door PlayStations Music Maker zijn gegaan. Juist een sterke zanglijn had de meeste nummers naar een hoger niveau kunnen tillen. De afzonderlijke nummers zitten allemaal goed in elkaar en zijn sterk geproduceerd, maar de hoge audiokwaliteit maakt nog geen goede plaat.

Dat wil niet zeggen dat er geen bijzondere, afwijkende momenten op Unpatterns te vinden zijn. Zo heeft de single ‘Put Your Hands Together’ een fantastische, epische opbouw waarin verschillende synthesizers langs elkaar heen cirkelen, vechtend om de aandacht, totdat ze in de laatste drie minuten op krankzinnige wijze bij elkaar komen.  De dramatische stijl in het sfeervolle ‘Seraphim’ is op zijn minst verassend te noemen. Maar helaas ontkom je halverwege het album niet aan het gevoel dat je het allemaal al eens eerder hebt gehoord. Unpatterns is door het typische Simian Mobile Disco-geluid nog altijd een goede plaat, maar echt meeslepend wil het deze keer niet worden.