Nina Kraviz

4 / 5 Nina Kraviz
Nina Kraviz

Nina Kraviz belandde binnen no-time op vele beloften lijstjes. De Siberische zangeres, producer en dj maakte naam met haar residency in de Propaganda-club in Moskou. Haar faam waaide over naar het Westen met haar single ‘Pain in the Ass’ (2009), een 12-inch voor het Rekids-label van Radio Slave. Nu is haar debuut er en je hoort meteen hoe anders haar kijk op deep-house is ten opzichte van haar collega’s.

Kraviz’ titelloze album valt op door de ondansbaarheid ervan. Het is ook geen verzameling losse tracks, het gaat juist om het sfeervolle geheel. En bovenal: geen aandachtvragerij. Geen enkele track op het album probeert je in één keer bij de kraag te grijpen. De nummers kruipen juist langzaam onder de huid en blijven daar veel langer zitten dan de meeste techno of house. De beat is telkens net genoeg aanwezig om mee te tikken en hier en daar klinkt een spookachtig synthriedeltje op de achtergrond, waardoor Kraviz’ hypnotiserende zang de aandacht naar zich toetrekt. Hoewel de nummers in verschillende stijlen en maatsoorten zijn, is er een onderliggende schoonheid die het geheel bij elkaar houdt.

Het album verliest halverwege even zijn momentum met de minder spannende tracks ‘Working’, ‘Choices’ en ‘4Ben’, maar Kraviz’ vindt haar weg weer terug met het catchy ‘Turn on the Radio’. Maar het midden is geen skipmoment. Van de dromerige opener ‘Walking In The Air’ tot ambient-afsluiter ‘Fire’: Nina Kraviz is een album dat je vooral in zijn geheel wilt beluisteren. De Siberische weet je daarmee op knappe wijze in haar spannende luistertrip te slepen zonder dat ze daarvoor echt opvallende liedjes nodig heeft. Het album zal dan ook vermoedelijk geen nummers in de top-10 van Beatport krijgen, maar toch menig danceliefhebber bekoren. Nina Kraviz zorgt met haar gedurfde symbiose tussen spanning en sfeer voor een uitstekend debuut.