Sepalcure

3 / 5 Sepalcure
Sepalcure

Waar hij als Machinedrum druk ravend en bouncend te werk gaat, laat producer Travis Stewart met zijn groep Sepalcure een veel rustiger kant van zijn geluid horen. In openingstrack ‘Me’ hoor je meteen waar hij en partner Praveen Sharma (alias Braille) de mosterd vandaan halen. De flarden vocals doen erg aan Burial denken, de basslijnen en percussie aan Martyn en ook labelgenoot Mount Kimbie is nooit ver weg.

Hotflush Recordings bestaat al sinds 2003 en was daarmee een van de eerste dubsteplabels. In het begin bracht het label bass-georiënteerde platen uit van dj’s als Distance, Toasty en Benga, maar door de jaren heen is de focus verlegd richting breakbeat/dubtechno met meer oog voor detail en minder voor lage basfrequenties. De highlights in de catalogus zijn albums van Mount Kimbie, Scuba en Joy Orbison’s doorbraaksingle ‘Hyph Mngo’. Op hetzelfde label verschijnt nu het debuutalbum van New Yorkse duo Sepalcure.

‘Pencil Pimp’ combineert de eerder genoemde invloeden op succesvolle wijze. Net als de meeste tracks op het album heeft de track een melancholische en emotionele feel. De vreemde eend in de bijt is ‘The One’, dat zich na een relatief rustig begin na anderhalve minuut ontvouwt als house-track. Ook hier speelt het duo openlijk leentjebuur bij Martyn.

‘See Me Feel Me’ is een hoogtepunt door de aangename toevoeging van akoestische gitaar en piano. In ‘Eternally Yrs’ en ‘Yu Nuh See’ speelt Sepalcure wat met footwork-invloeden, waardoor het album halverwege even een andere kant opgaat dan je aanvankelijk had gedacht.  Op ‘Breezin’ en ‘Hold on’ krijgt de bas wat meer de ruimte en juist op die nummers klinken de Amerikanen eindelijk eens wat minder als anderen en wat meer als zichzelf. If you steal from one author, it’s plagiarism; if you steal from many, it’s research, zei de Amerikaanse toneelschrijver Wilson Mizner ooit. Met die quote in het achterhoofd kan je het Sepalcure niet kwalijk nemen dat ze soms een beetje als van alles klinken. De orginaliteitsprijs is niet iedereen gegeven. In de meeste tracks combineren ze hun invloeden heel geslaagd en weten ze er nog net een eigen draai aan te geven.