Monkeytown

3 / 5 Modeselektor
Monkeytown

Ze zijn toch een beetje de Bassie & Adriaan van de dance, Gernot Bronsert en Sebastian Szary van Modeselektor. Met dat hoedje en die fratsen. Al ontbrak de spuitende champagnefles tijdens de afgelopen Moderat-tournee. Het derde Modeselektor-album, opvolger van het zeer succesvolle Happy Birthday! (2007), komt na dat succesvolle zijproject met Apparat.

Veel is er niet veranderd aan het typische Modeselektor-geluid. Nog altijd gooien ze bakstenen naar puristen en fuseren ze net zo makkelijk hiphop met IDM, electro met glitch als crunk met techno. Bovendien keren nogal wat oude vrienden terug, zoals Sasha Ring (Apparat), Otto Von Shirach en zelfverklaard megafan Thom Yorke. Als je geen liefhebber bent van de jengelende Radiohead-voorman, kan je waarschijnlijk helemaal niks met introverte nummers als ‘Shipwreck’ en ‘This’.

Nee, dan ‘Evil Twin’, het hoogtepunt van dit ietwat wisselvallige album. Het met relschopper Otto Von Shirach gemaakte dansvloerbommetje laat Modeselektor in optima forma horen: agressief, clubvriendelijk en tegelijkertijd druipend van het testosteron. Zonder twijfel straks een live-favoriet, nu al goed voor rook uit de speakers. Nieuwe vocale input komt van de Amerikaanse rapper Busdriver, de Engelse band PVT en zangeres Miss Platnum, wier ‘Berlin’ bewijst dat Bronsert en Szary met een schuin oog de Londense bass-scene in de gaten houden en daar hun eigen draai aan geven. Op dat soort momenten is Monkeytown op zijn best. Maar laat het Duitse duo in godsnaam ophouden met hun pogingen om hiphop te maken. Keer op keer leidt dat tot teleurstellingen.

Als de aap na een uur uit de mouw is, blijkt Monkeytown minder sterk dan gehoopt. Er staan een paar fantastische tracks op (zoals ‘Evil Twin’, ‘Grillwalker’ en ‘War Cry’), maar het album ontbeert de overrompelende energie van zijn voorganger. Bovendien slaat het duo weinig nieuwe wegen in. Van een stel doorgewinterde partybeesten als Modeselektor had ik toch meer verwacht.