Share on Facebook Share on Twitter Share on Pinterest
DJB.240 - FeestDJRuud

“If you like it, share it”

DJB.240
FeestDJRuud

Wie durft te beweren dat DJBroadcast zich enkel en alleen op de Randstad focust heeft het goed mis. Voor het echte hedonistische feestgedruis moet je vanaf komend weekend natuurlijk onder de rivieren zijn. Daarom warmen we je vast op met een podcast van Ruud Geurts, de dj-sensatie en geestelijk vader van de urban après-ski-flügelstep die de komende dagen liefst zestien carnavalgerelateerde gigs heeft. Trek alvast die boerenkiel of dat piratenpak aan en luister naar de mix van FeestDJRuud. Alaaf!

In de mix komen tracks voorbij van o.a. TNGHT, Kanye West & Jay Z, Major Lazer, Sinjin Hawka en Buraka Son Sistema - hier en daar opgespiced met dijenklapper van Nol Peeters, Lamme Frans en Jocus Venlo. Maar eerst een interview over carnaval, Ruuds drive-in-showverleden, zijn USP als feest-dj, de grote festivals en hoe het is om van één van ’s lands meest geboekte dj’s te zijn.

DJB: Je hebt een speciale carnavalsset opgenomen. Wat heb je gedaan?
‘Ik heb een FeestDJRuud-set neergezet zoals ik hem tegenwoordig ongeveer draai, alleen heb ik op bepaalde momenten wat carnavalsinvloeden er tussen gezet. Het lastige is dat echte carnavalsmuziek heel moeilijk te mixen is. Het is heel gebruikelijk om de vierminuten versies volledig uit te draaien, waar ik nummers vaak na één couplet afkap.’

DJB: Volgens mij beleef je deze carnaval de drukste week in je carrière tot nu toe.

‘Ja, zeker in dat korte tijdsbestek. Ik heb ongeveer zestien boekingen in zes dagen. Het is net te doen omdat de locaties relatief dicht bij elkaar liggen. Daarbij zijn het eigenlijk festivaldagen, de optredens lopen van het begin van de middag tot diep in de nacht. Op donderdag gaat het van start in de Mezz in Breda, waar ik een speciale editie host van Rauw & Lauw. De rest van de dagen zijn het vooral discotheken, een aantal grote cafés en verschillende pleinfeesten. Dinsdagmiddag gaan we ter promotie van mijn nieuwe single ‘Door tot het Einde’ touren met de Pardiebus. Dit is een normale bus waar we licht in hangen en een dj-booth neerzetten. Er reizen ongeveer dertig winnaars van de prijsvraag in mee met wie we langs een aantal van mijn gigs gaan. Tussendoor ga ik in de bus draaien.’

DJB: Je komt uit Belfeld, een dorpje in de omgeving van Venlo. Heb je een lange carnavalsgeschiedenis?
‘Ik ben opgegroeid met carnaval, mijn vader en broer zijn beide Prins geweest. In Limburg noemen we het vastelaovend in plaats van carnaval. Er zit een wezenlijk verschil tussen de Limburgse en de Brabantse carnaval. Volgens mij zijn er in Limburg meer tradities, iets wat o.a. tot uiting komt in de diepere betekenis van Prins Carnaval. Ook de muziek verschilt sterk en is veel meer dialectgedreven en melodieuser. Zo kun je in Limburg niet aan komen zetten met een hit als ‘Een Paard in de Gang’, dan word je echt afgeschoten. Ieder jaar komen er per gemeente een stuk of vijf nieuwe nummers bij die zich blijven opstapelen. Na vijftig jaar is er zo’n grote collectie met eigen muziek dat je er ook hele dagen mee kunt vullen.’

DJB: Mijn familie komt uit Brabant. Als ik vroeger de praalwagenoptocht bezocht, hoorde ik de Deurzakkers en André van Duin uit de cafés schallen. Als ik nu een beetje volg wat mijn nichtjes en neefjes uitspoken klinkt het toch vooral als après-ski in de oren.

‘Dat is vooral in Brabant zo. In Limburg is het nog steeds de "eigen" muziek. Après-ski kun je daar niet draaien. Zo zijn mijn sets in Venlo sterk aangepast aan de regio. Ik heb al heel vaak gedraaid met carnaval waardoor ik precies weet wat ik daar mag doen en hoever ik kan gaan. In Brabant is het veel meer knallen en kan het iets housy’er. Als dj probeer ik de combinatie te zoeken tussen nieuwe geluiden en klassiekers, in Brabant kun je daar wat verder ingaan dan in Limburg.’

DJB: Vroeger was je gewoon een feest-dj, nu word je geboekt als superster FeestDJRuud. Zijn er verschillende verwachtingspatronen binnen de carnavalspopulatie?

‘Ja, dat zou kunnen. Toch denk ik dat het FeestDJRuud-verhaal juist door dit soort situaties is geboren. Ik heb altijd heel veel verschillende dingen gedraaid en volledige avonden gevuld, de kracht ligt hem er in dat ik me daardoor heel goed kan aanpassen aan de situatie waarin ik mij bevind. Ook omdat ik het juist leuk vind om daarin geintjes uit te halen.

DJB: Die stijl komt voort uit de tijd dat je drive-in-show-dj was.

‘Het is het klassieke verhaal. Toen ik veertien was, begon mijn broer met een drive-in-show en ik ben er ingestroomd. Samen hebben we die show opgezet en zijn we muziek gaan verzamelen. Het was de tijd van de HiteXplosions, MTV-brauwn en Veronica-compilaties die ik via bepaalde adresjes wist te bemachtigen. Daar is de liefde voor het draaien en muziek ontstaan, maar vooral voor het maken van het feest.’

DJB: Wat sprak je in eerste instantie aan in het draaien?

‘Ik vond het vooral heel tof om met muziek bezig te zijn,  het was de leeftijd dat ik echt muziek aan het ontdekken was. Als een vriend dan een feestje gaf, vertelde ik dat ik graag de muziek wilde draaien. Dat kreeg zijn vervolg, dat ik in de kroeg ging draaien, op schoolfeesten en lokale festivals waarna ik ook zelf feestjes ben gaan organiseren. Zo bouw je een netwerk en kun je naam maken'

DJB: Op wat voor feesten stonden jullie met de drive-in-show?

‘Van personeelsfeesten van locale bedrijven, bruiloften, vijftigjarige verjaardagen enzovoort. We zijn er inmiddels mee gestopt, maar je ziet dat heel veel mensen nog steeds van dit soort drive-in shows-opstarten. Het is vrij makkelijk om een geluidsset aan te schaffen met een paar cd-spelers erbij en op locatie muziek te draaien.’

DJB: Die apparatuur is niet goedkoop. Daarbij heb je in ieder dorp wel een bedrijf dat professionele shows verzorgt in dorpsdisco’s.

‘Ja, maar die partijen zijn dan gelijk heel erg duur. Er is altijd vraag naar goedkopere alternatieven. Via familie en vrienden wordt langzaam bekend dat je ook een leuk feestje kan bouwen en dan gaat het balletje rollen.’

DJB: Ik heb het gevoel dat jonge dj’s niet meer een heel geluidssysteem aanschaffen, waarschijnlijk mede ingegeven door de zichtbaarheid van superster-dj’s.

‘Ik zag toevallig van de week een filmpje van een dj die best wel stappen aan het maken is. Hij stond achter de apparatuur en wist totaal niet wat hij ermee moest. Dat was best treurig om te zien. Die jongen is producties aan het uitbrengen, staat op redelijk grote podia en gaat mee in de slipstream van een grote jongen. Hoe met dat mengpaneel om te gaan weet hij echter niet.’

DJB: Denk je dat je dankzij die drive-in-show essentiële kennis hebt opgedaan?
‘Ja, en dan ook zeker technische kennis en ervaring. Er zijn zoveel dj’s die niet weten hoe je de apparatuur moet aansluiten en om moet gaan met geluid. Dat je met een schroevendraaier simpel het mengpaneel volume nog even kan opkrikken, is voor velen onbekend. Het is misschien niet essentieel maar eigenlijk is dat heel raar dat veel dj’s het niet weten. Door nieuwe technieken kan iedereen een plaat wel recht leggen, maar ze raken in paniek als er een ander mengpaneel staat.'

DJB: Het lijkt me wel lastiger om jezelf als onderdeel van een drive-in show of als feest-dj te onderscheiden. Hoe is het jou wel gelukt?

‘Dat is langzaam zo gegroeid. De drive-in-show was een goed leertraject, daarna ging ik in cafe’s draaien en vervolgens op grotere evenementen. Uiteindelijk kreeg ik de naam "FeestDJRuud" bij een bedrijf waar ik een paar jaar geleden stage liep. Vanaf toen is die naam bij me gebleven. Ik weet nog dat ik tegen één van mijn beste maten zei dat ik met deze naam op de poster van zijn Rauw&Lauw-feest wilde staan.  Hij weigerde in eerste instantie, maar ik hield standvast vol dat dit mijn nieuwe artiestennaam was. Toentertijd zag ik het draaien nog echt als een hobby, maar drie jaar later ontplofte het. Afgelopen jaar was ik één van de meest geboekte dj’s van het land. Het is heel raar dat ik nu op veel festivals tussen de grote headliners sta, dat je daar plotseling op prime-time te knallen.

‘Ik denk dat het onderscheidend vermogen hem deels in de naam zit. Mensen hebben er toch een bepaald verwachtingspatroon bij – waarna het vervolgens totaal niet blijkt te matchen maar stiekem eigenlijk toch ook weer wel. Het publiek verwacht eigenlijk après-ski of de Gebroeders Ko, niet een combinatie van electro, hiphop, dubstep, trap en moombahton. Omdat ze het moeilijk konden plaatsen, gingen mensen er juist over praten. Het besef ontstond dat er wat staat te gebeuren als FeestDJRuud ergens draait. Daarna kwam ook nog de hit ‘Gas op die Lollie’ en toen is het echt ontploft. Ik heb attributen aan mijn show toegevoegd zoals het confettikanon en opblaasboten. Zo ontstaat tijdens een optreden als het ware een feestje binnen het feest. Dat maakt het bijzonder omdat veel dj’s tegenwoordig slechts met een USB-stick komen aanzetten. Ik heb een reistas vol spullen bij me.’

DJB: Ik heb weleens gehoord dat je op de personeelscamping van Solar de tent afbrak, waardoor je uiteindelijk op de VageGasten-stage terecht kwam.

‘Ik werkte toen bij Extrema en werd door hun gevraagd om te draaien. Totaal niet verwacht (zij hadden mij nog nooit horen draaien) ging de hele tent daar los, ik heb dat jaar ook op de personeelscamping gedraaid en daar droop het bier uit de cd-spelers en kon ik mijn cd-map weggooien. Alles vloog door de lucht. Het jaar erop stond ik weer bij Vage Gasten en dat was eigenlijk de grote doorbraak. Het filmpje is de dag na Solar online gekomen en eigenlijk in elke recensie verschenen en vervolgens massaal gedeeld omdat men zelden zoiets op een festival had gezien. Afgelopen jaar werd het weer een tandje gekker toen een kwartier voor mijn set de hele area werd afgesloten ivm de drukte. Dus er is zeker een belangrijke link tussen mij en Solar.’

DJB: Werkt die onduidelijkheid over je draaistijl soms tegen je? Ik vind je producties bijvoorbeeld echt een andere sound dan je dj-sets.

‘Daar zat ook een moeilijkheid in. Veel organisaties denken dat ik precies hetzelfde draai als ‘Gas op die Lollie’, terwijl ik geen typische feest-dj ben. Ze verwachten dan dat ik die hits draai, terwijl ze de trap- en moombahtonplaten in mijn set niet goed begrijpen. Langzaam worden dat soort optredens eruit gefilterd. Daarbij is het ook doorzetten, mensen gaan het langzaam maar zeker begrijpen. Mijn management is vrij streng in het aannemen van boekingen, we richten ons echt op de poppodia, discotheken en de grote festivals.’

DJB: Hoe verhoudt jouw sound zich tot wat er verder in de scene gebeurd?

‘Ik val als dj eigenlijk onder de eclectische sound. Een aantal jaar terug zag je dj’s als Chuckie en Real el Canario deze manier van draaien erg populair maken. Zij gingen later steeds meer house draaien en die tendens zette zich voort in de Nope is Dope-generatie, met artiesten als Hardwell en Quintino. Eigenlijk was het in die periode alleen de The Partysquad die iets anders deed. Momenteel zie je dat al die grote house-jongens zijn doorgeschoten naar het buitenland en dat het Nederlandse publiek juist weer allemaal genres door elkaar wil horen. Daarom worden acts als Yellow Claw en ikzelf veel geboekt. Enerzijds is er altijd een golfbeweging, anderzijds lenen genres als moombahton en trap zich goed om genres aan elkaar te lijmen.’

Subscribe via iTunes Download




Subscribe