Share on Facebook Share on Twitter Share on Pinterest
DJB.227 - Iron Galaxy

“If you like it, share it”

DJB.227
Iron Galaxy

De podcast van deze week is van de Canadees Adam Hodgins alias Iron Galaxy. Afgelopen zomer bracht hij op het Amsterdamse label Audio Culture de geweldige housetrack ‘Attention Seeker’ uit. Welnu, je aandacht heeft hij bij dezen.

Voor DJBroadcast maakte Iron Galaxy een heerlijke mix waarin tracks van o.a. Zomby, Trevino, Wax, Omar S, South London Ordnance, Daphni, SL2, Jared Wilson, El-B, Parris Mitchell, Cybotron, Maddslinky en Todd Terje voorbij komen. Je kunt de mix downloaden via de button onder het interview.

DJB: Je hebt veel tijd gestoken in de mix. Hij omvat een wijdt spectrum aan kwaliteitshouse, van oud tot nieuw, en in verschillende smaken.

‘Ja, ik denk dat het goed is om een mix gevarieerd te houden, maar het moet wel op een manier gebeuren dat er verbanden tussen de verschillende elementen blijven bestaan. Wat ik fijn vind aan dj’s als Ben UFO is dat hij je overal mee naar toeneemt, maar dat elke stap die hij zet om de een of andere reden zinnig aanvoelt. Met van te voren opgenomen mixen of radioshows probeer ik het altijd iets diverser te houden. Je hoeft je niet druk te maken over het in beweging houden van de dansvloer, iets waarin ook andere facetten als het tijdstip, de andere dj’s, de locatie en het publiek meespelen. Hopelijk geeft deze mix de verschillende stijlen weer die ik zou kunnen draaien als club-gigs heb.’

DJB: Is die hybride esthiek ook belangrijk voor je muziekproducties?
‘Het zou wel fijn zijn als ik bekend komt te staan vanwege een grote rij stijlen die in mijn producties doorklinken. De muziek die ik tot nu toe heb uitgebracht is meer de swingende house. Binnenkort kom ik met muziek die meer moody is, meer richting het technolandschap hellend. Toen ik nog drum ’n bass verzamelde, vond ik het tof dat de labels het gevoel of geluid van de muziek vaak leken te dicteren. Zo heeft Total Science altijd een onmiskenbare sound gehad, maar wat ze op Renegade Hardware uitbrachten was altijd duister, terwijl hun tracks op Hospital op een muzikaler en diepere sound-design gericht leek.’

DJB: Je muziek flirt flink met de recente ontwikkelingen in UK-house, zo bevat ‘Attention Seeker’ de kenmerkende dikke baslijnen en snippers r&b-vocalen. Toch klinkt het verfijnder dan menig andere productie in die stijl. Is dat de connectie met Detroit en die meer subtiele melodieën, hoe zie je dit zelf?
‘De meeste dance of electronische muziek waar ik de jaren naar geluisterd heb heeft sterke connecties met Engeland. Toen ik jonger was heb ik drie jaar in Noord-Londen gewoond. Daar luisterde ik veel naar drum ’n bass. De manier waarop ik de vocale samples in ‘Attention Seeker’ gebruik is meer geïnspireerd door nummers als Teebee’s ‘Let Go’, dan muziek die de afgelopen jaren is uitgekomen.

‘Ik werk niet bewust via een bepaalde filosofie, en de manier waarop ik werk is constant aan verandering onderhevig. Het borduur voort op mijn inspiratiebronnen en filter er de elementen uit die mij er zo in aanspreken. Mijn vroege producties bestaan voor een groot deel uit rip-offs van platen op Reinforced of Warp die ik probeerde na te bootsen. Ik was toen vooral bezig met een mix tussen drum ’n bass, IDM en spacende gitaarmuziek. Meer recent besloot ik om het te zoeken in het gebied tussen 115 en 130 bpm, dat is waar het Iron Galaxy-project uit voortgekomen is.’


DJB: Je debuutrelease kwam uit bij het Amsterdamse Audio Culture. Hoe ben je met hen in contact gekomen?
‘Het verhaal begint bij het moment dat ik mij afvroeg of Polar nog steeds muziek maakte. Hij heeft een paar geweldige platen gemaakt op labels als Subtitles en Certificate 18. Toen viel mij op dat één van zijn top friends op MySpace naar mijn muziek op SoundCloud had geluisterd. Ik nam contact op met dit mysterieuze account met de vraag of hij misschien wat insider-informatie had. Het bleek om Mike Patist van Audio Culture te gaan. Heel toevallig nam ook Simon Downing - los van Mike - contact met me op over een aantal tracks die ik had geupload. Later vroegen ze of ik wilde samenwerken. Het zijn ontzettend aardige gasten en ze verrichten momenteel geweldig werk met hun label. Ze zijn ontzettend geduldig, ik ben dan ook blij om bij het label betrokken te zijn.’

DJB: Je bent muziekdocent. Wat is je muzikale achtergrond?
‘Veel van mijn muziekkennis heb ik mijzelf al spelenderwijs aangeleerd. Het begon op mijn twaalfde toen ik gitaar ging spelen. Toen ik naar de middelbare school ging, raakte ik geïnteresseerd in elektronische muziek en kocht ik mijn eerste synth. Dit leidde uiteindelijk tot een diploma op het gebied van geluidsopname. Die studie was gefocust op muziekproductie maar bestond ook voor een groot deel uit muziekgeschiedenis.

‘Momenteel geef ik les op een privé-jongensschool in Montréal, en heb ik daar het geluk over veel spullen te kunnen beschikken. Daarom kan ik een stuk verder gaan dan de standaard muziekgeschiedenislessen. Zo geef ik de studenten les in Ableton Live en laat ik ze bijvoorbeeld zelf podcasts maken. Als muziekdocent zie ik het werken met deze technologische mogelijkheden als belangrijke lesstof, aangezien jongeren er tegenwoordig allemaal toegang toe hebben.’

DJB: Mijn muziekleraren spraken haast nooit over dance, het ging altijd over klassieke muziek en mainstream pop. Maar moderne muziekvormen als hiphop en dance zijn bij jou wel verplichte lesstof?

‘We behandelen ook zeker de invloed van muziek uit de middeleeuwen tot de twintigste eeuw. Ik streef er naar om niet met één genre of periode te dwepen. Maar het is wel één van mijn doelstellingen dat de studenten tbegrijpen dat ze in een tijd leven waarin het maken van muziek voor vrijwel iedereen toegankelijk is. En als clubmuziek hun interesse wekt, hoeven ze geen eenentwintig te zijn om de dancescene te ervaren. Ze surfen naar Boiler Room en zien meteen wat er in zo’n club gebeurt en hoe de artiesten optreden.
 
‘Wat ik verder hoop is dat mijn studenten de les verlaten met kennis over nieuwe, andere manieren om muziek te ontdekken, zonder dat ze afhankelijk zijn van YouTube of een ander massamedium. De wereld is in de palm van hun hand vertel ik ze graag, maar ze zijn zo gewend aan de popcultuur die ze wordt opgedrongen via kanalen als Facebook.’


DJB: Er is een film op het internet waarin je studenten electrobeats produceren op verschillende machines. Hoe tof is dat! Ik vermoed dat je de coolste en meest populaire leraar van het hele instituut bent.

‘Ha ha, dat wil ik niet zeggen, maar tijdens mijn lunchuren is het beslist druk met leerlingen die buiten de lesuren om meer willen weten over Ableton, dj’en of fotografie. Ik denk dat ik de meest interessante lesstof behandel, met muziek, computers, fotografie, muurklimmen, roeien, en de snowboardtrips die ik ieder jaar organiseer. Dat is ontzettend leuk om te doen, zeker omdat er zo’n enorme hoeveelheid aan uiteenlopend talent rondloopt. Ik denk altijd dat iedere student bepaalde vakken en leraren heeft die hem inspireren, of dit nu op academisch niveau is, in kunst of sport.’

DJB: Ze zijn waarschijnlijk nog net iet te jong om jouw wat meer verfijnde smaak te bevatten. Merk je dat je hun interesse triggert als je laat zien wat er bij komt kijken om die muziek te maken?
‘Mijn persoonlijke muzikale voorkeuren liggen vaak buiten de comfort-zone van mijn studenten. Maar je moet natuurlijk wel bedenken waar wij zelf naar luisterden toen we twaalf waren. Er zijn ontzettend veel factoren die hun muzikale smaak bepalen, het heeft geen zin om te proberen hun interesse naar een specifieke sound te sturen. Daarbij komt dat veel dancemuziek is bedoeld om in een specifieke context te ervaren. Als je voor de eerste keer naar een houseplaat luistert op een laptop of iPod doet dat geen recht aan de muziek. Maar als ik ze op pad kan sturen door het leren waarderen en ontdekken van nieuwe muziek, dan geloof ik zeker dat ze hun smaak zullen verfijnen.

‘Wanneer ik laat zien hoe muziek wordt gemaakt, probeer ik het altijd te linken met iets dat ze al kennen en tof vinden. Wanneer je spreekt over filters, automation en LFO’s kan het saai worden, behalve als je laat zien hoe Skrillex ze gebruikt! Wanneer je een eindproduct laat horen dat ze tof vinden, geeft dat een onmiddellijk een drijfveer om er meer over te leren. Het komt natuurlijk wel eens voor dat een leerling vraagt om specifiek nieuwe muziek horen, maar dat is zeldzaam. Onlangs liet ik in de les een clip zien van Caribou, die Ableton gebruikt in een livecontext, en kreeg ik van een jongen te horen dat ‘Odessa’ zijn favoriete nieuwe nummer is. Als ze die deur openen, kan ik proberen om meer suggesties te geven. Zo heb ik met die student Jacques Greene’s mix voor BBC 6 Music ontleed.’

DJB: De setup uit het filmpje, is dat je reguliere studio setup?

‘Vrijwel, behalve dat ik in mijn eigen studio meer apparatuur heb staan en het meer georganiseerd is. Alles is verbonden door patchpanels en een compacte monitormixer. Er staat goede opnameapparatuur, veel fysieke instrumenten en mooie converters. Ik probeer alle muziek te maken op hardware en het vervolgens te bewerken en te mixen in de computer. Binnenkort verplaats ik mijn studio wel naar school, aangezien ik er een ruimte heb gekregen plus budget voor een mixtafel, microfonen, meubels en andere items die ik niet heb en die de leerlingen in staat stelt om er mee te werken. Ontzettend tof natuurlijk! Al is het nu vooral heel veel werk om de hele bekabeling te ontrafelen.’

DJB: Kunnen we meer releases verwachten in de toekomst?
‘Zeker. Er zijn zoveel dingen die ik nog wil doen, alleen ben ik een erg trage producer. Ik ben nu op een track na een nieuwe e.p. voor een nieuw label af. Verder heb ik drie tracks af waar ik met een vriend aan werk. Inmiddels is één van ze getekend door Turbo, we hopen dat dit uiteindelijk zal uitgroeien tot een e.p. Als de studio eenmaal verhuisd en geïnstalleerd is, wil ik werken aan een volledige e.p. voor Audio Culture. Ik ben verder benaderd voor nog een aantal spannende projecten waar ik nog niets over kwijt kan. Het enige wat echt op stapel staat is dat ‘Attention Seeker’ in november op de nieuwe Late Night Tales-mix van Friendly Fires staat.’

DJB: Kunnen we je in Europa verwachten voor een dj-gig?
‘Dat zou ik geweldig vinden. Somebody, book me! Ha ha. Hopelijk kan ik nog een paar nieuwe releases voor volgende zomer op mijn palmares schrijven, want als docent heb ik in de zomervakantie natuurlijk lang vrij. Een handvol agentschappen uit Engeland heeft van zich laten horen, maar er staat nog niets vast. Het zou leuk zijn als ik straks naar Engeland kan gaan om oude vrienden en de artiesten waar ik via het internet contact mee heb te ontmoeten. En als je eenmaal in Engeland bent, is de rest van Europa binnen handbereik.’

Subscribe via iTunes Download




Subscribe