Share on Facebook Share on Twitter Share on Pinterest
DJB.211 - Policy

“If you like it, share it”

DJB.211
Policy

De DJBroadcast-podcast van deze week is van de hand van Francis Hsueh alias Policy. Zijn debuut ‘Specialty Party’ kwam begin 2011 uit via Rush Hour nadat hij eerst een mailtje naar de Amsterdamse burelen had gestuurd. Onlangs verscheen zijn tweede single ‘One Last Time’, dat naast het origineel remixen bevat van Falty DL en Tom Trago & Maxi Mill.

De nieuwe single is een voorbode van Policy’s album dat voor het najaar gepland staat. Voor DJBroadcast maakte de New Yorker nu al een podcast. Het is een mix met tracks van o.a. Lone, Pépé Bradock, Altered Natives, GoldFFinch, Braille en Falty DL. Download de mix onderaan het interview.

DJB: Waarom heb je met Rush Hour contact gezocht, en niet een locaal label?
‘Het was in de zomer van 2010, niet lang nadat Rush Hour het sublabel Direct Current lanceerde. Ik voelde me sterk aangetrokken door de muziek die ze uitbrachten, zoals Falty DL’s ‘All in the Place’ en Cosmin TRG’s ‘See Other People’. Ik vond dat het precies het type label was waarop ik mijn werk moest uitbrengen, en dat ik dat dus maar moest proberen. De locatie van Rush Hour maakte me niets uit. Mijn hart volgt het geluid, waar het ook vandaan komt.’

DJB: ‘One Last Time’ staat ook op je a.s. album. Wordt het een langspeler met dansvloervriendelijk materiaal, of gaat het breder dan je tot nu toe verschenen singles?
‘Ik heb een aantal pogingen gedaan om een collectie tracks te produceren waarvan ik dacht dat ze goed zouden samengaan. Maar uiteindelijk ben ik daarmee gestopt en ben ik weer één voor één tracks gaan maken. Gewoon zoals ik het eerst ook altijd deed. Het album is daarmee het resultaat van Rush Hours curatorschap van de meer dan veertig tracks waarvan ik dacht dat ze passend waren. Ik vind het moeilijk inschatten hoe dansvloervriendelijk mijn producties zijn, maar het album bevat een aantal nummers waar ik op basis van de compositie erg trots op ben. Ook zitten er beatloze tracks tussen die het geheel meer divers maken.’

DJB: In het persbericht bij je release staat dat je filmmaker was. Na wat zoeken op internet zag ik dat je achter een documentaire zat, Party’ (2006), en zelfs een speelfilm Pretty to Think So’ (2008). Focus je inmiddels helemaal op muziek?

‘Ja. Ik ging steeds meer vrije tijd besteden aan het produceren van elektronische muziek, het vrij natuurlijk is gebeurd nadat ik een gezin begon en dus minder tijd had om aan mijn creatieve activiteiten te werken. Daarom is muziek mijn voornaamste creatieve uitlaatklep. Het kost geen enorme hoeveelheden tijd en daarbij kan ik het thuis doen op ieder uur van de dag! Maar altijd ergens in de achtergrond loopt film aan me te trekken, misschien dat ik het op een meer gelegen tijd in mijn leven weer oppik want ik hou nog steeds heel erg van het schrijven van scripts.’ 

DJB: Je muziek wordt geroemd om zijn filmische aard. Er zitten melodieën in met het nodige drama, en bevat meerdere atmosferische lagen. Speelt je achtergrond als filmer een rol in de muziek die je maakt?
 
‘Mensen omschrijven mijn sound inderdaad vaak als filmisch, toch kan ik niet zeggen dat het komt door mijn cinema-achtergrond. Wel denk ik dat de inspiratie voor mijn film- ‘en muziekproducties waarschijnlijk haal uit een gemeenschappelijke plek waar alle invloeden van film en muziek liggen opgeslagen en waar ik door de jaren heen door geobsedeerd ben geraakt. Mijn geluid is waarschijnlijk net zo goed een antwoord hierop. Misschien lijkt de esthetische kant van film meer op de voorgrond te treden, maar ik durf niet te zeggen wat eerst komt.’

DJB: Kunnen we, met een album op komst, misschien een zelfgemaakte videoclip verwachten?
‘Dat moeten we nog zien. Het zal lastig worden aangezien ik de laatste vijf jaar heb gespendeerd aan het cultiveren van mijn muziek, iets wat afbreuk heeft gedaan mijn filmvaardigheid.’

DJB: Je geluid heeft verbanden met andere New Yorkse producers als Falty DL en Machinedrum. Hier in Amsterdam zie je veel artiesten die in hetzelfde umfeld opereren met elkaar optrekken. In een grote stad als New York ligt dit misschien anders. Of is er wel degelijk een levendige scene waarin jullie allemaal rondhangen?
 
‘New York is inderdaad een enorme stad. Als je niet in dezelfde buurt woont, of niet over een gedeelde metrolijn beschikt, kan het extreem moeilijk zijn om elkaar te bezoeken. Toch komt het voor dat ik Falty en Machinedrum ergens zie, al zou ik verbaasd zijn als die laatste weet wie ik ben. Falty DL daarentegen weet dat ik hem in het verleden haast aanbad, en daar gaat hij heel beschaafd mee om, al is het vast een beetje ongemakkelijk voor hem. Maar NYC drukt een stempel op je, waar je ook bent opgegroeid. De brownstones, de taxi’s, de buurten, de ambitie, het lijkt allemaal wel te zijn gecodeerd in iets dat werkt als een inspiratiehandleiding. Als je in New York woont, begin je het te leven, te ademen. 

‘Ik geloof dat de ambitie en de hardheid van de stad mensen meer bewust maakt van hun omgeving. Als mijn muziek niet overeenkomt met wat  ik zie en hoor, dan voelt het niet goed voor mij. Daarom kan ik zeggen dat mijn creatieve output is beïnvloed door de snelheid van het dagelijks leven in NYC. Waarschijnlijk vervult het dezelfde rol in alle films waarin de stad een hoofdrol speelt. Het is een bijzondere plek, dus het verbaast me niet dat mijn muziek overeenkomsten vertoont met de producers die je noemt. Toch is het een eer als mijn sound met die mannen in verband wordt gebracht.’

DJB: Kan je iets meer over de mix vertellen?
 
‘Het is een combinatie van vinyl en digitaal. Het laat een aantal tracks en producers horen waar ik groot fan van ben. Het is grappig dat ik me nu pas realiseer dat de rode draad in veel van de tracks de connectie met New York is. Er zit een toffe remix in van een nog niet eerder uitgebrachte track van mij die gemaakt is door Enoe. Hij is de helft van Background Sound en woont toevallig niet ver bij mij vandaan. Er zit ook een aantal tracks in die ik als classic versta, denk  aan ‘Deep Burnt’ en ‘The Year 3000’. Anthony Naples is iemand die ik momenteel erg in de gaten houdt. Hij is de eerste die artiest muziek heeft uitgebracht bij Mister Saturday Night, een organisatie die hier feesten organiseert.’ 

Tracklist
1. Floating Points - ‘Vacuum Boogie’ (Eglo)
2. Anthony Naples - ‘Tusk’ (Mister Saturday Night)
3. Lone - ‘Living in the Reeds’ (R&S)
4. STL - ‘Silent State’ (Smallville)
5. Jump "Chico" Slamm - ‘Galactic Alignment’ (Rush Hour)
6. Pépé Bradock - ‘Deep Burnt’ (Kif)
7. Altered Natives - ‘Crop Duster’ (3024)
8. Dauwd - ‘Ikopol’ (Pictures Music)
9. Anthony Shake Shakir - ‘The Floorfiller’ (Skudge's Floor Killer Version)’ (Rush Hour)
10. Blawan - ‘Peaches’ (Coronation)’ (Clone Basement Series)
11. GoldFFinch - ‘Pixel Perfect’ (dubplate)
12. Policy - ‘Remembrance (Enoe Remix)’ (dubplate)
13. Braille - ‘The Year 3000’ (Rush Hour Direct Current)
14. Chrissy Murderbot - ‘Friendship (Legowelt Remix)’ (Halo Cyan)
15. Photomachine - ‘On U’ (2020 Midnight Visions)
16. West Norwood Cassette Library - ‘Coming on Strong (Pangaea Remix)’ (WNCL)
17. VVV - ‘Bound’ (Fortified Audio)
18. Falty DL - ‘The Sale Ends’ (Ninja Tune)

Subscribe via iTunes Download




Subscribe