Share on Facebook Share on Twitter Share on Pinterest
DJB.192 - Jerome Sydenham

“If you like it, share it”

DJB.192
Jerome Sydenham

Vandaag presenteren we een podcast van een oudgediende uit de dancescene. Jerome Sydenham is geboren en getogen in de stad Ibadan te Nigeria met een Engelse vader en Jamaicaanse moeder, waarna hij zijn tienerjaren in Engeland spendeerde om in de vroege jaren tachtig in New York te belanden. In 1986 organiseerde hij zijn eerste feest en in 1987 kreeg hij zijn eerste dj-residency.

Vanaf 1990 oogste Jerome Sydenham veel succes als A&R-manager van de r&b-groep En Vogue. Toch miste hij de creatieve vrijheid, zodat hij in 1995 voor zichzelf  begon. Zijn eigen label Ibadan Records heeft, ruim vijftien jaar later, een flinke reputatie opgebouwd. Zo was het de vaste verblijfplaats van deep-housepioniers Kerri Chandler, Joe Claussell en Ten City, en maakte het furore met Dennis Ferrer en Tigerstripes. Tegenwoordig biedt het ook onderdak aan een nieuwe generatie producers, zoals Argy, Quell en The Martinez Brothers.

Hoewel een aantal van deze artiesten zowat de definitie van house-muziek geschapen hebben, is juist het brede perspectief waarbinnen Sydenham zijn activiteiten ontplooit dat hem zo bijzonder maakt. Want naast veel garage-invloeden, vinden ook jazz, soul en techno onderdak op zijn label. Bekijk alleen al het remixpakket dat binnenkort uitkomt van ‘White Light’, zijn samenwerking met Function. Met remixen van Planetary Assault Systems, Silent Servant, Xhin, Mark Broom en Slam zijn de gospel-invloeden die we van Kerri Chandler toch ver te zoeken.

Als producer bracht hij met de intrede van het nieuwe millennium zelf ook veel muziek uit. Natuurlijk verscheen veel op zijn eigen label Ibadan, maar ook op het technosublabel Apotek en andere grote labels als Drumcode en CLR. Releases waarvan het wonderschone ‘Sandcastels’ (2004), dat hij samen met Dennis Ferrer maakt, door velen als het hoogtepunt in zijn oeuvre beschouwt wordt. Geregeld is Jerome Sydenham nog in Nederland te vinden. In de afgelopen maanden stond hij op Awakenings, Soenda Indoor, Switch-Off en Warehouse. Gelukkig vond hij tijd om een exclusieve mix voor DJB te maken waarvan het thema ‘ variety is the spice of life’ luidt.

DJB: Je staat bekend om je brede passie voor dancemuziek, van house en techno tot minder gangbare stijlen. Is het de verscheidenheid aan muzikale smaken die zo typerend is voor de New Yorkse dancecultuur gemixt met de moderne dance van vandaag?
‘New York is een ongelooflijk multiculturele omgeving waar ik heb geleerd om al deze verschillende positieve invloeden vrij te gebruiken. Met name de Afrikaans-Amerikaanse cultuur heeft mijn inziens een enorme rol gespeeld in de creatie en evolutie van de meeste moderne dancemuziekstijlen.’

DJB: Een paar jaar geleden maakte je de verhuizing van New York naar Berlijn. Wat is het grootste verschil in de underground clubcultuur tussen deze steden?
‘Berlijn is in het algemeen een veel minder commerciële stad dan New York. Dit helpt erg mee bij het in stand houden van een gezonde undergroundscene.’

DJB: Ik heb het gevoel dat het in Amerika meer geaccepteerd is om verschillende stijlen in dj-sets te combineren, terwijl je in Europa geboekt word voor een house- of techno-set. Waar geef je de voorkeur aan?
‘In Amerika in het algemeen zou ik niet zeggen, maar meer gevarieerde sets zet ik wel geregeld neer in New York, Detroit, Chicago, L.A., San Francisco, en niet te vergeten Montréal en Toronto. In Europa zijn mijn sets inderdaad meer specifiek, maar ik heb geen favoriete manier van draaien. Het zijn juist de verschillende methodes die constant voor nieuwe uitdagingen zorgen.’

DJB: Op het moment werk je voornamelijk met Europese artiesten, waarvan vele dichtbij in Berlijn. Het lijk me dat dit beter werkt als je een langere relatie met ze wilt aangaan.
‘Artiestontwikkeling is erg belangrijk voor ons, maar ik laat me niet beperken tot Europa of Amerika. Zo zijn er projecten gaande met Nagano Kitchen in Japan, en het nieuwe Midnight Shift-labelproject in Singapore.’

DJB: Wanneer ik naar het Ibadan-label kijk, is het meer house dan techno-georiënteerd. De laatste jaren word je in Nederland echter voornamelijk geboekt voor een techno-set. Je bent niettemin het gezicht van het label, hoe balanceer je dat?

‘Ik denk dat de balans tussen beide stijlen ongeveer evenredig is op het label. En ik geloof dat er geen negatieve effect aankleven aangezien het allemaal op kwaliteit is gebaseerd. Ibadan heeft misschien roots die meer richting het housespectrum neigen, maar is in de afgelopen jaren meer open geworden. Verder zijn er natuurlijk ook sublabels als Apotek voor techno, Avocado dat een samenwerking is met Rune RK,  en zijn Public Service en UK Promotions in het leven geroepen voor gelimiteerde vinyl-edits en speciale, moeilijk verkrijgbare mixen en classics. Al deze labels samen vormen onze muzikale stabiliteit.’

DJB: Welke releases kunnen we de komende tijd verwachten?
‘Eerst komt het remixpakket voor Function vs Sydenham uit, kort daarna gevolgd door een e.p. van No Mad Ronin. Voor juni staat mijn nieuwe album gepland en in de herfst moet het debuutalbum van Quell verschijnen, met tussendoor nog een aantal coole singles.’

Subscribe via iTunes Download




Subscribe