Share on Facebook Share on Twitter Share on Pinterest
DJB.189 - Max Cooper

“If you like it, share it”

DJB.189
Max Cooper

De DJBroadcast-podcast van deze week is gemaakt door de Britse dj/producer Max Cooper. Hij gaat als een speer met succesvolle producties op labels als Traum en Bedrock, maar heeft met name als remixer hoge ogen gegooid. Hot Chip, FC Kahuna, Au Revoir Simone, Agoria, Minilogue en Sasha heeft hij bijvoorbeeld onder handen genomen. Het succes heeft ook een keerzijde, het gaat namelijk zo goed dat hij zijn baan als wetenschapper heeft moeten opzeggen.

Volgende maand verschijnt er zelfs een Max Cooper-remix van de Britse (soundtrack-)componist Michael Nyman. Verder staat dit jaar een nieuw album in de planning met bijdrages van Hot Chip, Braids en Au Revoir Simone. Op zaterdag 25 februari kun je Max Cooper trouwens live aanschouwen in Paradiso, waar hij de headliner is op de eerste NGHTDVSN, het nieuwe vlaggenschip dat Electronation moet opvolgen. Voor DJBroadcast nam Max Cooper een live-set op die hij deze maand speelde op tour door de States. Je vindt de downloadknop onderaan het interview.

DJB: Je maakt gebruik van een nieuw type touchscreen. Is dat al te zien wanneer je in Amsterdam speelt?
‘Ik maak inderdaad gebruik van het Lemur-systeem, een touchscreen-controller voor de iPad die door Liine is geproduceerd. Het is ontzettend flexibel. Je kunt met eenvoudig te bedienen modules elk control-oppervlak bouwen dat je maar kan bedenken en die toewijzen aan wat je ook maar wilt besturen in Ableton. Ik gebruik het voornamelijk om glitchy effecten en delays te maken, maar het heeft veel meer potentieel. Dit terrein wil ik in de komende maanden gaan verkennen.’

DJB: Je werkt momenteel aan een album. Hoe ver ben je en kun je al omschrijven wat het concept wordt? Wordt het erg anders dan je meer dansvloergeoriënteerde e.p.’s?

‘Het concept draait om het menselijke bestaan, van daaruit geef ik iedere track een thema dat een andere gemoedstoestand vertegenwoordigt. Het zal een stuk expirimenteler zijn dan de meeste van mijn releases. Het project duurt al een eeuwigheid vanwege andere releaseverplichtingen en een druk optreedschema. Ik heb dus geen idee wanneer het af is.’

DJB: Ik las deze quote van je: ‘ik probeer zo veel mogelijk ideeën te stelen van zoveel mogelijk verschillende stijlen.’ Welke muzikale stijlen heb je gestolen voor je album?

‘Er zijn zoveel goede elementen te vinden in allerlei muziekgenres, die ik graag uitprobeer als startpunt voor mijn eigen muziek. Daardoor lijkt het soms alsof iedereen een andere naam heeft voor wat ik doe. Maar ik denk dat er op zich niets speciaals aan is, volgens mij is een creatief proces altijd een methode van voortborduren op ongebruikelijke invloeden om zo iets nieuws te creëren. Vaker wel dan niet zijn nieuwe muziekstijlen een simpele combinatie van bestaande stromingen.’

DJB: Je bent nu op tour in Amerika, terwijl je afgelopen maand ook al niet veel tijd in de studio hebt kunnen doorbrengen gezien je overvolle boekingsschema. Hoe vind je tijd om aan muziek te werken?
‘Ik heb recentelijk het aantal geplande releases een stuk naar beneden gebracht, en alsnog ben ik nog steeds aan het haasten om mijn muziekproductie in mijn agenda te laten passen! Het is geen ideale situatie, in 2012 ga ik proberen om meer tijd te spenderen aan mijn tracks. Het is zaak om te proberen de standaard omhoog te drukken.’

DJB: Je bent ontzettend succesvol als remixer. Je zult waarschijnlijk veel remixverzoeken krijgen. Hoe selecteer je de songs die je wilt bewerken?

‘Ik probeer zo selectief mogelijk te zijn. En dan mis ik nog steeds heel veel geweldige remixmogelijkheden omdat ik er gewoon geen tijd voor heb. In 2012 zal ik het aantal remixen verder moeten beperken omdat ik mij meer wil focussen op mijn eigen producties. Ik wil niet bekender worden voor mijn remixen dan voor mijn eigen werk.’

DJB: Een voordeel is dat op je album bijdragen zullen staan van deze acts.
‘Ja het remixwerk heeft zeker meegeholpen om goede relaties aan te knopen met andere artiesten. Het geeft me de kans om samen te werken met een paar van mijn favoriete artiesten.’

DJB: Hoe kwam het project met Michael Nyman op je pad? Is het niet moeilijk om te werken met zulke melodische samples, aangezien je gespecialiseerd bent in het zelf creëren van melodieën?

‘Onze managers hebben de samenwerking tot stand gebracht. Het was een project dat heel interessant voor me was omdat het een ongebruikelijk muziekstroming voor remixen is. Het was dan ook gecompliceerder dan gebruikelijk. Het was moeilijk om verenigbare samples van het orkest of de piano te vinden. Ze werken allemaal goed in het geheel van de klassieke compositie, maar passen vaak niet goed in een geloopte, elektronische context. Ik heb mijn best gedaan om de elementen te ontkoppelen en vervolgens naar mijn eigen stijl om te vormen. Ik heb geen idee hoe de mensen erop gaan reageren, we zullen zien.’

DJB: In het verleden schreef je een artikel over de waarde van muziek en piraterij. Wat vindt je van de FBI die Megaupload uit de lucht haalt en de Nederlandse rechter die The Pirate Bay verbiedt?

‘Dat is een moeilijke kwestie. Er zal waarschijnlijk gezocht moeten worden naar een optimale balans in plaats van het streven naar de perfecte oplossing. Persoonlijk plaats ik het belang van vrijheid van informatie boven de controle over copyrights, al betekent dat dat ik er geld op verlies. Ik vind meer overheidscontrole van de informatie waar we toegang toe hebben een beangstigende gedachte. Het lijkt me een grote potentiële bedreiging voor de samenleving.’

Subscribe via iTunes Download




Subscribe