Share on Facebook Share on Twitter Share on Pinterest
DJB.187 - Kornél Kovács

“If you like it, share it”

DJB.187
Kornél Kovács

De DJBroadcast-podcast van deze week komt van de Zweedse dj Kornél Kovács. Samen met Petter en Axel Boman zette hij anderhalf jaar terug het label Studio Barnhus op. Twee releases bracht hij er in die tijd uit, tracks die menig club in vuur en vlam zetten. Zijn debuut ‘Baby Step’ had een duistere afterparty-vibe dankzij een skipperende house-beat en vage synths, getopt met een vrolijke acapella. Ook zijn laatste release, ‘Down Since ’92,’ paart sleazy dansvloerpraktijken aan haast radiovriendelijke elementen.

De combinatie van esthetisch verantwoorde deep-house en een flinke dosis humor werkt aanstekelijk, en is waarschijnlijk één van de redenen waarom ook Studio Barnhus zo opvalt tussen de grote rij house-labels uit Noord-Europa met een vaak gortdroge presentatie. Wie een slow-houseplaat uitbrengt met een verknipte Mariah Carey-sample erin heeft immers lef. In de afgelopen anderhalf jaar stond Kornél Kovács trouwens zeer geregeld in Nederland. Gig nummer twaalf komt eind van deze maand, wanneer hij op zaterdag 28 januari aantreedt in de Under Current te Amsterdam. Op Les Enfants Terribles #4 draait hij naast Aroy Dee, Carlos Valdes, Jean Pierre Enfant en Melchior Overdevest.

Voor DJBroadcast maakte hij een uur en twintig minuten durende podcast die je onder het interview via de download-button kunt binnen halen.

DJB: Hoi Kornél, hoe gaat het met je?

‘Het gaat goed. Het is nu maandag en ik heb een heel goed weekend in Stockholm achter de rug. Momenteel zit ik te luisteren naar de mix die ik zojuist heb opgenomen. Terwijl ik dit doe geniet ik van een stuk keso, dit is een Zweedse hüttenkäse waar ik zeer recent mee aan het experimenteren ben geraakt.’

DJB: Terug naar het begin. Je ouders hadden Kraftwerk in hun collectie. Waren krautrock en elektronische muziek de soundtrack van je jeugd tijdens de rit naar de vakantiebestemming, of was het een verborgen schat in hun collectie?

‘Ik ben eigenlijk voornamelijk opgevoed door mijn moeder en zij luisterde naar vrijwel alles. Al wil ik niet zeggen dat ze heel erg in de kraut en vroege electronische muziek zat. Maar in mijn jeugd was ik omringt door goede muziek, mijn beide ouders hebben me bijvoorbeeld ook echt aangemoedigd om iets met muziek te gaan doen.’

DJB: Je was op je veertiende al een jungle-dj. Dat is een ontzettend jonge leeftijd om dj te zijn, zelfs nog te jong om legaal clubs te bezoeken. Wat is het verhaal achter deze vroege dj-ervaringen?

‘Stockholm is een betrekkelijk kleine stad, dus wanneer je in een specifiek genre van undergroundmuziek opereert, is het gemakkelijk om met vrijwel iedereen in die scene in contact te komen. Rond mijn veertiende hing ik na schooltijd de hele dag in platenzaken, wat uiteindelijk resulteerde in een baantje als loopjongen waardoor ik vanwege mijn leeftijd opviel in de scene. Ik denk dat ik mijn eerste gigs meer kreeg omdat de promoters het wel grappig vonden dan om een andere reden. Maar ach, ze waren ontzetten aardig en het waren waardevolle leermomenten voor mij.’

DJB: Ik las dat jungle je na een tijdje ging vervelen, maar het moet momenteel toch een spannende tijd zijn nu het weer geaccepteerd is om bass-georiënteerde invloeden in je house- en techno-sets op te nemen. Speel je weer eens oude jungle-juweeltjes in je sets?

‘Zeker, ik ben het helemaal met je eens dat het momenteel mooie tijden zijn. Britse dansmuziek is, was en zal waarschijnlijk ontzettend spannend blijven. Jungle en drum ’n bass hebben een grote impact op mij gehad, en ik ben nooit gestopt er naar te luisteren. De laatste jaren zijn de ontwikkelingen helemaal geweldig met al die nieuwe hybride stijlen. Toevallig  ben ik de laatste tijd flink aan het pushen bij de ontzettend echte Stockholmse techno-avond The Office om me een keer te boeken voor een jungle/drum&bass sessie. Maar ik denk niet dat ze me serieus nemen, ha ha.’


DJB: Je runt samen met Petter en Axel Boman het label Studio Barnhus. Wanneer ontmoette je ze en hoe ontstond het idee om een label te starten?

‘Ik kende ze beide al enige tijd buiten elkaar om voordat we een paar jaar geleden naar elkaar toe werden gedreven. We waren allemaal aan het zoeken naar een studio om te huren, toen ik een geweldige kelderruimte vond op Barnhusgatan, Weeshuisstraat, waarop ik hen uitnodigde om de ruimte met mij te delen. We werden goede vrienden en begonnen voor de lol wel eens met elkaar te dj’en. Tot mensen ons ontzettend vaak begonnen te boeken als een trio. Toen realisereerden we ons dat er iets speciaals aan het ontstaan was, iets wat we naar een volgend level wilden tillen. Het is niet zo dat er een heel strak businessplan achterzit, het label is nog steeds heel erg gebaseerd op vriendschap en op het maken van plezier.’

DJB: Hoe balanceer je esthetische kwaliteit en humor? Je bio is vrij kolderiek, en dan is daar die release van HNNY met de Mariah Carey-sample. Het is een attitude die sterk lijkt te verschillen met die van veel andere house-artiesten en –labels, die vaak een puristische gedachte uitdragen.

‘Mensen zeggen altijd dat Studio Barnhus zo humoristisch is en ik snap waarom ze dat vinden, het is alleen niet iets waar we heel erg mee bezig zijn. We leven niettemin in een dancewereld waar met de handgestempelde dubtechno-white-label het toppunt van esthetische perfectie is. Muziek kan vrolijk, verdrietig, grappig, griezelig of iets anders zijn, maar de beste muziek omvat voor al deze elementen. Een puristische instelling en het handhaven van een geconcentreerde stijl kan goed zijn om te doen. Niet voor niets bewonder ik allerlei artiesten die dat doen, het gaat alleen niet op voor mij en voor ons label.’

DJB: Hoe maken jullie beslissingen en zit hierin een bepaalde rolverdeling?

‘Ik zou voor mijzelf heel graag willen uitvinden hoe het werkt, maar het is erg moeilijk om te zeggen. De rollen zijn erg onduidelijk verdeeld. We hebben een verschillende muzieksmaak en verschillen ook veel als persoonlijkheden, maar we zullen nooit iets uitbrengen waar we niet met zijn drieën achter staan.’


DJB: Maar laten we dat geweldige ‘I Want to Know What Love is’ van HNNY nog een keer als voorbeeld nemen. Was dat een release die jullie meteen allemaal konden waarderen, of is er een strijd aan vooraf gegaan?
‘Het was liefde op het eerste gezicht. Ik kreeg de mp3 van een vriend van me, waarna de track al snel op bijna alle feesten waar we draaiden uitgroeide tot onze vaste laatste plaat. Toen pas hoorde ik dat de track gemaakt was door een jongen uit Stockholm. We hebben een serie gekleurde 10-inchreleases waarop we platen uitbrengen die we tof vinden, maar die niet goed passen op onze vaste serie. Het concept is dat het gesplitst is met een bijzondere track op de ene kant, en een productie van één van ons op de andere. Ik denk dat de volgende van Petter wordt. Het moet een track zijn die behoorlijk anders is. En ik zou graag zeggen dat kazigheid niets is om bang voor te zijn, zolang de kaas maar smakelijk en vers is. Verder wil ik ook nog melden dat HNNY ontzettend dope housemateriaal aan het maken is. Je zult zeker meer van hem horen.’

DJB: Wat voor dance-liefhebber ben je eigenlijk? Ben je zo’n dj die wanneer hij niet draait een beetje rondhangt in de dj-booth of achter in de club tegen een muurtje hangt, of ben je juist zo iemand die op de dansvloer staat als hij niet hoeft te draaien, en misschien zelfs andere clubs bezoekt in zijn vrije uren?
‘Ik ben een enthousiaste noch cynische danceliefhebber die van dansen houdt. En ja, soms eindig ik achterin in de dj-booth terwijl ik hoofdknikkend een biertje in mijn hand heb. Gelukkig realiseer ik mij meestal vrij snel dat ik dan ‘that guy’ ben en ik me als een malle daar vandaan moet haasten.’

DJB: Kunnen we in de komende maanden releases van je verwachten?

‘Jazeker. Op het moment ben ik een remix aan het maken voor een toekomstige Zweedse popster en er komen nog meer remixen aan. Ik hoop dit jaar twee solo e.p.’s af te maken. Maar ik ben nog steeds erg onzeker over mijn producties en ik heb het gevoel dat ik er te veel onheil over afroep wanneer ik er te veel over praat.

Er komt binnenkort een nieuwe 12-inch van Shakarchi & Stranéus uit op het label, met remixen van Portable en Tapes. Zij gaan ook een album produceren, dat de eerste Studio Barnhus-langspeler moet worden. Verder komen er e.p.’s aan van Wesley Matsell featuring Lucas Nystrand en van Richard Sadface, en werken Axel en Petter momenteel aan geweldig materiaal.’

DJB: Je draait deze maand in Amsterdam, je bent hier regelmatig. Is er een verschil qua nachtcultuur wanneer je het vergelijkt met Zweden?

‘Ik heb veel in Nederland gespeeld, iets waarvoor ik de mensen van Soulrock erg dankbaar ben, aangezien ze me al jarenlang supporten. Er is dus een vrij vruchtbare culturele uitwisseling gaande, ha ha. Maar ik probeer altijd mijn eigen ding te doen zonder te kijken waar ik draai. Ik denk dat de Nederlandse dansvloeren er wel van houden als het hard is. En daar hou ik ook van als ik in Nederland ben, dus het is helemaal goed!’

Tracklist:
01. Detroit In Effect – ‘Shake a Lil Faster’ (M.A.P.)
02. Willie Burns – ‘Windows Down’ (Crème Organization)
03. STL – ‘Death Proof’ (Something)
04. Remute & Riley Reinhold – ‘Jah Wobble’ (Trapez)
05. Knowing Looks – ‘Listen to My 45’ (WNCL)
05. Bjørn Torske – ‘Langt Fra Afrika (Todd Terje's Enda Lengre Miks) (Fra Afrika Altså)’ (Smalltown Supersound)
06. Mu – ‘Let's Get Sick’ (Output)
07. Neil Landstrumm – ‘DS Attack’ (Peacefrog)
08. Marcus Mixx – ‘U Blow Girl (Mouth Mix)’ (Unknown To The Unknown)
09. Funkineven – ‘Iron Cloud’ (Apron)
10. I:Cube – ‘Transpiration’ (Versatile)
11. KiNK featuring Rachel Row – ‘Freakuency’ (Sharivari)
12. Mary J Blige – ‘Searching For Some Real Love (Jacques Renault Edit)’ (On The Prowl)
13. Pachanga Boys - Time (Hippie Dance)
14. Shakarchi & Stranéus - Jamison (Studio Barnhus)
15. Scala & Kolacny Brothers - I Touch Myself (PIAS)

Subscribe via iTunes Download




Subscribe