Share on Facebook Share on Twitter Share on Pinterest
DJB.177 - Kim Ann Foxman

“If you like it, share it”

DJB.177
Kim Ann Foxman

De DJBroadcast-podcast van deze week komt van Kim Ann Foxman. De charmante Amerikaanse is een ontzettend goede dj met sets vol obscure housepareltjes, maar ze is natuurlijk voornamelijk bekend als zangeres van Hercules & Love Affair. Momenteel ligt ze in de platenzaak met een nieuwe release van KiNK & Neville Watson, waarvoor ze de vocalen verzorgde. Het is een plaat met een oranje tintje omdat ie uitkwam op het Rush Hour-sublabel Hour House Is Your Rush.

Kim Ann Foxman groeide op in Hawaï, en kwam via een omzwerving via San Francisco in New York terecht. Naast zangeres en dj is ze bekend als sieradenontwerpster en geldt ze ook als gay-stijlicoon met veel mannelijke kledij. Ze is dit jaar niet meer in Nederland te horen, check de exclusieve podcast. die ze DJBroadcast maakte daarom hier.

DJB: Ik las dat je carrière in het nachtleven begon als barmeisje in een alcoholvrije bar op Hawaï.

Als 17-jarige scholiere was ik te jong om naar een echte bar te gaan. Daarom ging ik werken in een club voor alle leeftijden waar ik frisdrank schonk en energy-smoothies serveerde aan de ravers. Er kwamen in de club geregeld toffe artiesten langs, zo trad Deee-Lite er op. Ik krijg een glimlacht op mijn gezicht als ik eraan terugdenk. Mijn moeder lette er ontzettend streng op dat ik niet ging stappen. Als ik tot diep in de nacht wilde uitgaan, moest ik altijd liegen dat ik bij anderen bleef logeren. In die club werken was mijn manier om laat thuis te komen, omdat ik technisch gezien aan het werk was.

DJB: Je begon als dj na je verhuizing naar San Francisco midden jaren negentig. Was daar toen een enerverende housescene of ging het daar meer om de glitter & glamour van de gayscene?

Het draaide voor mij persoonlijk volledig om de ravescene en de muziek. Ik begon in die tijd met het verzamelen van platen, maar ik was nog niet aan het draaien in de clubs. In die tijd was er een leuke scene in San Franciso. Er waren ongekend veel feesten om uit te kiezen, en er was een natuurlijke overlap met de gay-gemeenschap.

DJB: Wanneer en waarom besloot je naar New York te verhuizen?

Ik had een relatie met een meisje dat daar naartoe verhuisde, en ik kwam haar regelmatig opzoeken. Na zeven jaar San Francisco was ik er aan toe om iets anders te proberen, dus vertrok ik. Natuurlijk ging die relatie drie dagen nadat ik in New York was aangekomen uit, maar gelukkig zijn we nu elkaars beste vrienden.

DJB: Hoe is het nachtleven in New York op het moment? Veel dj’s vertellen dat er niet veel plaatsen meer zijn voor underground dancemuziek. De meeste clubeigenaren zouden veel meer geïnteresseerd zijn in het verkopen van zoveel mogelijk flessen champagne in plaats van het creëren van een goeie muzikale omgeving. Wat is jouw mening?

Ik moet dat bevestigen. Het is moeilijk om locaties te vinden waar je feesten kunt geven met een goed geluidssysteem. Gelukkig zijn er zat goede dj’s die kleine feestjes organiseren die leuk zijn. Er zijn mooie dingen aan de gang, maar je moet echt weten waar ze zijn. De scene is erg klein als je het vergelijkt met Europa, waar het er vaak op lijkt dat iedereen van dance houdt. De meeste New Yorkers willen topveertigmuziek horen. Veel locaties verliezen daardoor inderdaad hun karakter en veranderden in generieke, chique tenten.

Maar er zijn echt ook toffe evenementen, zo speel ik deze week ik op een undergroundfeest ergens in een ruimte in Brooklyn. Het is geen echte bar of club, dus je loopt er niet zomaar tegen aan. Het is van de Wolf + Lamb-gang, ik kijk er erg naar uit. Weet je wat het is? Ik denk dat mensen in Europa dancemuziek veel meer waarderen, het is echt een groot verschil. Maar áls er dan wat gebeurt in New York, is het vaak wel heel bijzonder en komt er een leuk publiek op af. Je moet alleen weten waar het gebeurt.

DJB: Volgens jou is het hoogtepunt van de house al geweest, en kan je die niet terughalen. Wat zijn dan wel je dromen en doelen?

Ik wil eigenlijk gewoon mensen laten dansen op de muziek waar ik van hou. Sommige mensen krijgen nostalgische gevoelens bij het verleden, terwijl andere juist meer gefocust zijn op de nieuwe dingen die ze horen. Welke weg je ook bewandeld, het gaat erom dat je ervan geniet. Het is nu gewoon heel anders dan vroeger, maar het belangrijkste is dat dancemuziek wordt gewaardeerd, en ik denk dat house momenteel goede tijden doormaakt. Er zijn veel artiesten die veel goede muziek produceren.

DJB: Je hebt net samengewerkt met KiNK en Neville Watson. Ik weet dat ze voor het grootste deel apart van elkaar werken. Hoe is jullie release tot stand gekomen?

Neville Watson stuurde een e-mail met de vraag of ik meewilde werken aan hun nieuwe release. Wat ze doen spreekt me erg aan, waarop Neville me de track via de e-mail stuurde en ik er tijdens mijn tour mee aan de slag ging. Nadat er wat heen en weer gemaild was, heb ik een schets van mijn vocalen uitwerkt in New York. Tijdens het touren heb ik uiteindelijk in Madrid de vocalen opgenomen.

DJB: Kunnen we binnenkort ook weer nieuw werk verwachten met Andrew Butler van Hercules & Love Affair?

We hebben wat opnames op de plank liggen, maar ik heb geen idee wanneer het uitkomt. Hopelijk snel.

DJB: En werk je momenteel aan solowerk? Het afgelopen jaar zijn er al wat remixen van je hand verschenen.

Ik produceer de laatste tijd inderdaad veel remixen, en ik werk momenteel ook aan mijn eigen tracks, dat is, naast de vele dj-gigs, mijn belangrijkste focus op het moment.

DJB: Je hebt een grote vinylcollectie en je draait veel obscure house. Draai je nog steeds met vinyl of toch digitaal?

Ik heb een grote collectie platen. Niet alleen house trouwens, al is dat wel wat ik het meest obsessief verzamel, net als vroege techno. Verder heb ik een enorme freestyle- en jarennegentig-r&b-collectie, eigenlijk alle muziek waar ik mee opgroeide. Ik speel momenteel vinyl en cd’s. Als ik ga draaien neem ik platen mee die ik online niet kan vinden. Maar als ik het kan downloaden speel ik het af van cd.

Subscribe via iTunes Download




Subscribe