Share on Facebook Share on Twitter Share on Pinterest
Poppodium Venlo, \'grootstedelijke allure met een provinciale touch\'

“If you like it, share it”

Poppodium Venlo, 'grootstedelijke allure met een provinciale touch'

Van buiten de allure van een hoofdstedelijk ravepakhuis, van binnen voorzien van de meest moderne gemakken. Gisteren werd er in Venlo begonnen aan de bouw van een nieuw poppodium, dat in het weekend dienst moet doen als club. DJB sprak met uitbater Perron 55 en een van de architecten achter het project. 'We hebben veel naar Trouw en Berghain gekeken tijdens de ontwerpfase.'

Het pand ziet er uit als een pakhuis dat pak 'em beet eind 19e eeuw is gebouwd. Toch is de locatie van de concertzaal nu nog een bouwput. 'Het podium maakt deel uit van Q4, een wijk die geflankeerd wordt door het centrum van de stad en de Maas', vertelt directeur annex programmeur Tim Gaal. 'Het is een oud havengebied dat na de oorlog in verval is geraakt. Postoorlogse bebouwing, veel drugsoverlast. De gemeente wil schoon schip maken en het gebied in ere herstellen. Inclusief typische havenuitstraling. Met gezellige, smalle straatjes en bijbehorende architectuur. Daar past het podium perfect in.'

Het vooralsnog naamloze Poppodium Venlo (een naam moet voortkomen uit een crowdsource-actie) heeft een dubbelfunctie te vervullen. Doordeweeks concerten, in het weekend een club. 'Ik denk dat de verhouding concert - dance ongeveer 60/40 wordt. Die club moet er een worden met een grootstedelijke allure, denk Trouw of Berghain, maar dan met een provinciale touch. Een bepaalde intimiteit.'

Wat de programmering betreft heeft Gaal grootse plannen. Eerder dit jaar werd de techno-avond Sonic Planet nieuw leven ingeblazen. Een reïncarnatie die afgetrapt werd met Octave One en Oliver Lieb en die in november wordt voortgezet met Dave Clarke. 'We willen daarop verder bouwen met aansprekende namen als Marcel Dettmann en Ben Klock, zonder jong talent uit het oog te verliezen. We hopen een clubcultuur te creëren in de stad. Dat betekent dat we veel samenwerken met lokale promotors, organisatoren en dj's. Doen we nu ook al trouwens, maar vanaf volgend jaar dus op veel grotere schaal.'

De Brit Hesh Fekry heeft in dienst van architectenbureau Van Dongen - Koschuch, dat onder anderen het conservatorium en Pathé ArenA in Amsterdam en De Admiraal in Rotterdam heeft ontworpen, aan het project gewerkt. 'Het was nog een hele uitdaging. Het is makkelijk om een popzaal gewoon als een betonnen doos te presenteren. Maar het is belangrijk om er karakter aan te geven. Dat geldt voor zowel het in- als exterieur. Het is een splinternieuw ontwerp, maar het ziet er uit als een pakhuis dat er al meer dan een eeuw staat. Het is dan wel zaak dat je daar niet te ver in doordraaft, je moet de geschiedenis niet kopiëren. Daarom hebben we ervoor gekozen het een beetje speels te houden, bijvoorbeeld met die gigantische vierkante ramen in de gevel.'

Een poppodium en een club zijn, ondanks dat ze veelvuldig gecombineerd worden, twee heel verschillende dingen. 'Daarom hebben we de grote zaal zo proberen te ontwerpen dat ze met verschillende scenario's kan omgaan. Het podium is bijvoorbeeld opsplitsbaar en kan vijf meter op worden geschoven, waardoor je de sfeer een beetje intiem kunt houden. Hetzelfde geldt voor het balkon.' Volgens Fekry is het verschil in benodigde akoestiek (rock en pop versus techno en house) makkelijker verholpen. 'Dat pak je vooral aan met de instelling van je geluidssysteem. Maar om het zo toch zo vloeiend mogelijk in elkaar over te laten lopen hebben we in de ontwerpfase nauw samengewerkt met een acoustic engineer.'

Voor Fekry heeft het project trouwens een gouden randje. De Engelsman is naast zijn designwerkzaamheden ook dj. 'Dat is wel een voordeel gebleken, ja. Als ervaringsdeskundige kun je toch een stuk beter inspelen op de wensen van de clubber, én je weet waar je inspiratie vandaan kunt halen. Ik heb bijvoorbeeld elementen van Trouw en Berghain mee proberen te nemen in het ontwerp. Dat ga je vooral terugzien in de open structuur.'

Tim Gaal vindt het allemaal maar spannend, maar is desondanks in zijn nopjes met het project. 'Door de schaalvergroting en de nieuwe locatie kunnen we veel meer betekenen voor Venlo. We proberen de stad met behulp van crowdsourcing er ook zoveel mogelijk bij te betrekken. Dat gaat van het verzinnen van een nieuwe naam tot een inbreng in de inrichting.'  Perron 55 houdt op te bestaan, maar gaat  met dezelfde mensen in dezelfde geest verder. 'Dit is geen nieuw hoofdstuk meer, maar een heel nieuw boek.'




Subscribe