Share on Facebook Share on Twitter Share on Pinterest
DJB Audiopicks

“If you like it, share it”

DJB Audiopicks

Check de mixen die we deze week selecteerden van Soul Clap, I-f, DJ+, The Exaltics, Rustie, James Murphy, Elijah en Skilliam.

Dé trend van het voorjaar is om oude mixen opnieuw te lanceren. Gilles Peterson begon de hype vorige week door een oude mix van Four Tet opnieuw de wereld in te knallen, en deze week is het Fact die een twee jaar oude mix van Soul Clap in hun podcastserie onder de aandacht brengt. E-Funk: The Mixtape werd in 2010 geschapen en op slechts tweehonderd cd’s gebrand, waarvan een deel werd uitgedeeld bij een feest en de rest werd verloot via de Londense platenwinkel Phonica. Nu dus alsnog per audio-file op grote schaal gedistribueerd.  O.a. Paul White, Snoop Dogg, Genevan Heathen, Schatrax en Miles Davis passeren de revue. Deze vrijdag staat Soul Clap trouwens in TrouwAmsterdam.

Voor de tweede mix van deze week komen we uit bij Ljubljana Student Radio. Toch is de mix ook weer niet zo exotisch, want I-f is neergedaald bij de studentenradio in de Sloveense hoofdstad. Voordat de Haagse oprichter van ondermeer Viewlexx en Intergalactic FM een selectie fraaie platen uit zijn koffer onthult, komt hij ook nog aan het woord.

De podcast die Juno deze week voorschotelt moeten we volgens de artiest in kwestie niet zien als een mix, maar als een geluidscollage. De Duitse producer The Exaltics, verklaart in de bijgaande tekst namelijk dat hij er niet van houdt om met de pitch het tempo te manipuleren, zodat hij de tracks o.a. met geluidseffecten met elkaar verweeft. Eigenlijk is Robert Witschakowski – want zo luidt zijn echte naam - een eigentijdse versie van David Mancuso. Deze disco-godfather van de New Yorkse Loft-feesten stond er immers ook om bekend dat hij zijn platen uit principe niet mixte. The Exaltics, die releases uitbracht op o.a. Bunker, Crème Organisation en Last Known Trajectory, laat rauwe electro, techno en acid samenvloeien als ware het een filmsoundtrack.

Volgens DJBroadcast was de maker van deze mix de producer van het beste album van 2011. En daar stonden we niet alleen in, menig platform had het Glass Swords-album van Rustie hoog in de jaarlijsten staan. Voor Pete Tong’s Essential Mix op de BBC kwam hij afgelopen weekend met een twee uur durende mix op de proppen. Er komen tracks van o.a. Lunice, S-Type, Clams Casino, Hudson Mowahke, Lone, Eprom en Dorian Concept voorbij in de mix van de jonge Schot, naast meer radiovriendelijk werk van Nicki Minaj, Big Sean en Destiny’s Child. Een beetje zoetstof moet kunnen, het blijft immers BBC Radio 1.

Yes! Boiler Room presenteert een vijftig minuten durende mix van James Murphy. Het DFA-opperhoofd annex voormalig leadzanger van LCD Soundsystem dropt na vijf minuten de track ‘Darwin in Bhia’ van Young Marco in zijn mix. Dan rest ons alleen te zeggen: thumbs up voor de Amsterdamse a&r-assistent van het Rush Hour Recordings. De mix sluit af met David Bowie’s prachtige tranentrekker ‘Without You’. Tussendoor passeren o.a. Chicago Transit Authority, Virgo Four en Todd Terje.

Op vrijdag 4 mei vindt de nieuwe clubavond Hoax @ Klinch plaats in de Melkweg, met headliners Lazer Sword en Machinedrum op het affiche. De avond is een verbredend vervolg op de pionierende dubstep-avond Sonic Warfare, die er mee stopt. Vaste resident DJ+ is de aangwezen kandidaat om een gevarieerde blend van dubstep, hiphop, beats en bass-gerelateerde genres samen te voegen. Voor zijn nieuwe boekingskantoor Squz (wat je schijnt te moeten uitspreken als skuus) maakte hij deze toffe mix.
 
We sluiten af met een podcast van Elijah en Skilliam (foto). Het van Rinse FM en Butterz (label, clubnacht) bekende duo leverde aan Dummy een mix die ze hebben opgenomen in de Social Club in Parijs. De podcast is een must-hear voor alle grime-heads. Sinds 2010 staat er bij het vakje Butterz  een lange rij geïnteresseerde vinylverslaafden, wat niet gek is als o.a. Terror Danjah, Swindle, P Money en Blacks op de loonlijst staan. Als je trouwens een mixfoutje in de set hoort is dat overigens niet vanwege de gebrekkige kundigheid van de dj’s. Het lag meer aan de vrijgevigheid van de promoter. Deze kwam naar verluid met zoveel wodka aanzetten dat de avond voor beide dj’s in een zwart gat veranderde. Gelukkig is de opname er nog.




Subscribe