Share on Facebook Share on Twitter Share on Pinterest
DJB Report: 5 Days Off (Melkweg, zondag)

“If you like it, share it”

DJB Report: 5 Days Off (Melkweg, zondag)

Een jaar geleden, ook op 5 Days Off, vierde DMZ bij hoge uitzondering zijn zesjarige jubileum in het buitenland. De verjaardagsfeesten van dubstepgrondleggers Digital Mystikz (Mala en Coki) staan garant voor gigantische line-ups. Afgelopen oktober was er een tussentijdse DMZ-avond in de Melkweg die ietwat in het water viel. De line-up was al niet bijster sterk, maar daags voor het event meldden Oneman en Coki zich ook nog eens af, waardoor het flink uitgedunde festijn werd verplaatst naar alleen The Max. Op de laatste avond van 5 days Off 2012 is het tijd voor revanche. 

De line-up is net als vorig jaar beresterk, met veteranen El-B, Loefah en Kode9 naast upcoming dj’s Oneman en Ben UFO en publiekstrekkers Joker, Skream en James Blake. Iets na half elf is de Melkweg al behoorlijk gevuld voor dit tijdstip van de avond. Nog een sterk punt van DMZ-avonden: het tijdschema wordt nooit van tevoren vrijgegeven. Het zorgt ervoor dat men niet tot één uur ’s nachts thuis blijft drinken en het feest pas laat op gang komt. Sterker nog, doordat er zoveel namen van formaat op het programma staan, draaien er ook al vroeg bekende dj’s (zoals vorig jaar James Blake).

Vanavond opent Benny Ill in de grote zaal; de kleine blijft tot elf uur gesloten. De producer achter Horsepower Productions draait garagy dubstep waarbij de subwoofers zich nog even rustig houden. In The Max zijn er vier bijgeplaatst en in de oude zaal, waar pionier El-B de vroege aanwezigen op een set vol old-schooltunes trakteert, twee. Daar wordt meteen goed geskankt en gaat het enigszins los, terwijl de grote zaal nog wat afwachtend reageert als Ben UFO het van Benny Ill overneemt. Het is best gewaagd van DMZ om Ben UFO neer te zetten op het moment dat de zaal volloopt. Van alle dj’s vanavond is hij normaal gesproken degene die het minst ‘dubsteppy’ draait.

Toch wordt het overwegend nieuwe materiaal van Ben UFO enthousiast onthaald. Objekts ‘Cactus’ kwam recentelijk uit op zijn label Hessle Audio en ook MikeQ’s ‘Let it All Out’ valt goed. Maar één uurtje zo vroeg op de avond is iets te kort voor Ben UFO om al te veel indruk achter te later. Als Artwork het om half één overneemt, mogen de subs opnieuw iets luider. Vanaf het eerste moment blaast hij dat het een lieve lust is.

Ondertussen krijgen een paar oplettende bezoekers door dat James Blake geruisloos van start is gegaan in de andere zaal. Blake’s set gaat nogal stroef van start. Zo draait hij Joy O & Boddika’s ‘Swims’ zwaar vertraagd op ongeveer 120 bpm en laat hij daarop een paar oude dubplaten in hetzelfde tempo volgen. De subwoofers brommen zwaar en tergend langzaam bouwt Blake zijn set op. Bij ‘Love What Happened Here’, een van zijn meest recentere platen, komt de set eindelijk een beetje op gang.

Aan de andere kant van de Melkweg heeft Loefah het rond half twee overgenomen van Artwork. De komende anderhalf uur zal het onofficiële derde lid samen met Digital Mystikz vier, vijf, zes jaar mee terug in de tijd nemen naar de begindagen van de dubstep. Loefah geeft hij het publiek een geschiedenislesje met onder andere zijn eigen ‘The Goat Stare’ (2005). Dat is genieten, want de subs knallen onderhand maximaal. Terwijl Kode9 het in de kleine zaal heeft overgenomen van James Blake en met platen van Ramadanman en Rustie juist een moderne sound neerzet, blijft hier een 2007-vibe hangen: belachelijk veel sub, minimale belichting, en een prettige spring- en skankpit in plaats van ongepast gemosh. Tracks als ‘Spongebob’, ‘Poison Dart’ en ‘Midnight Request Line’ mogen klassiekers in het genre heten en volgen elkaar in moordend tempo op. Als Loefah ‘Mud’ dropt, verandert de zaal op verzoek van mc Sgt. Pokes in een zee van lichtjes.

Ondertussen is het twee uur ’s nachts geweest en kunnen we ook concluderen dat dit de rustigste 5 Days Off avond is geweest, in ieder geval in de Melkweg. Beide balkons zijn dicht en in de zalen loop je eenvoudig naar voren. De oude zaal zal de gehele avond niet drukker dan halfvol worden. Zoals je van Oneman gewend bent, zet hij niettemin meteen het gas er op en mixt hij de grootste hits van nu (Redlights ‘Mosquito’,  Joy Orbisons ‘Ellipsis’) met klassiekers. Even een uurtje geen dubstep, het is house dat de klok slaat. Platen van Boddika, Tom Trago & Bok Bok en The Weeknd vallen precies op hun plek en het slot is helemaal fantastisch: ‘Blue Monday’ (inclusief rewind) in ‘I Feel Love’ in Burials ‘Archangel’. 

Terwijl J Transition nog een behoorlijk aantal bezoekers op drum ’n bass aan het dansen krijgt, blazen Skream en Joker de zorgvuldig opgebouwde avond in The Max alsnog opportunistisch naar een hoogtepunt. We kunnen concluderen dat deze editie sowieso qua bezoekers die van 2011 niet heeft geëvenaard. Aan de line-up kan het niet gelegen hebben, want de balans tussen oud en nieuw was in orde.  Zou het dan toch door die zondag komen? Het was hoe dan ook een geslaagde DMZ, een feest waarvoor elke dj altijd net even een tandje bijschakelt.




Subscribe