Share on Facebook Share on Twitter Share on Pinterest
J.G. Wilkes van Optimo over Amsterdam, Naum Gabo, Matias Aguayo en vinyl

“If you like it, share it”

J.G. Wilkes van Optimo over Amsterdam, Naum Gabo, Matias Aguayo en vinyl

Samen met J.D. Twitch vormt J.G. Wilkes (foto) het dj-duo Optimo, dat bekend staat om zijn genre-overstijgende dj-sets. Tot 2010 verzorgden ze twaalf jaar lang een wekelijkse residency op de zondag in de Sub Club in Glasgow. Bij het grote publiek zijn ze bekend geworden door onder anderen de uitstekende compilatie-cd Fabric 52 (2010). Wilkes opereert ook solo als dj en produceert onder het alias Naum en samen met James Savage als Naum Gabo.

DJB: Je draait vrij regelmatig in Amsterdam, aanstaande vrijdag sta je in Paradiso. Heb je een speciale relatie met de stad?
‘De eerste keer in Amsterdam is voor mij al een hele tijd geleden. Ik werkte toen nog niet als dj maar had samen met een groep andere mensen een soundtrack geproduceerd voor een korte film over een olifant. Dat moet ongeveer zeventien jaar geleden zijn geweest. Dat was mijn eerste keer in Amsterdam. Sinds ongeveer twee jaar kom ik er vrij regelmatig. Zo heb ik onder meer al negen keer in de Melkweg gedraaid, recentelijk nog in Trouw. Samen met (programmeur) Job Jobse proberen we daar een residency op te zetten, misschien vier keer per jaar of iets dergelijks. Daar zijn we heel enthousiast over. Het geluid is er altijd goed en het publiek ook. We komen graag in Trouw.’

DJB: Op jullie website staat dat er geen beter publiek is dan in jullie thuisstad Glasgow. Hoe verhoudt het publiek zich daar tot elders?
‘Vergelijkingen maken is altijd lastig. Je moet weten dat het clubs in Glasgow slechts toegestaan is om tot drie uur ‘s nacht open te zijn. De avond begint om elf uur, en in de vier uur dat het feest aan de gang is heb je een heel geconcentreerde atmosfeer. Het kan er dan heel erg hedonistisch aan toe gaan. Dat is wat feesten in Glasgow zo leuk, decadent en energiek maakt. We hebben er twaalf jaar lang onze eigen residency gehad, met een heel loyaal publiek, waar we altijd dankbaar voor zijn. Als ons gevraagd wordt wat de beste stad is om te draaien, dan is dat in onze ervaring echt Glasgow. Maar het publiek in Nederland kan ook helemaal los gaan. Als het los gaat, gaat het ook echt los. Er is een overeenkomst met het publiek in Glasgow: wanneer de mensen op stap zijn willen ze er ook echt voor gaan. Bij mijn optreden op 5 Days Off in De Balie ging het publiek ook helemaal los. Het bruist in Amsterdam.’


DJB: Wat vind je van de openingstijden in bijvoorbeeld Berlijn, waar een feest dagen kan doorgaan?
‘De grap die ik weleens maak wanneer we op een feest draaien dat lang doorgaat, is dat we voor een publiek vol vampiers staan. Als ik hoor dat een dj een set van bijvoorbeeld elf uur lang draait, dan word ik daar niet enthousiast van. Misschien heb ik een korte aandachtspanne, misschien word ik oud, maar ik heb geen zin om 36 of 48 uur lang achterelkaar te feesten. Verder verander ik graag van omgeving. Ik wil niet te lang in één ruimte zijn, dan raak ik verveeld, en ik wil zeker niet langer dan een paar uur naar dezelfde muziek luisteren. Ik heb diversiteit nodig. Ik draai liever voor een paar uur in een verhoogde atmosfeer, om vervolgens weer verder te gaan naar iets anders. Misschien naar een afterparty waar andere muziek gedraaid wordt.’

DJB: Je draait zowel alleen als samen met J.D. Twitch onder de naam Optimo. Hoe verschillen deze optredens van elkaar?
‘De meesten van mijn optredens doe ik samen met Twitch, en dat is te gek. Die optredens laten in de meest pure vorm zien wat wij doen en wat wij willen toevoegen aan een feest. Als ik alleen draai, is het meer een privé-ervaring. Ik wil dan nog weleens van te voren uiteenzetten hoe mijn set eruit gaat zien. Als we als duo draaien, gaat dat niet omdat ik nooit weet welke kant Twitch opgaat. Dat is een complete verrassing en ik haal er plezier uit daarop in te spelen. Hij draait met Ableton en komt tijdens het optreden telkens met samples en korte fragmenten van nummers. Hij draait voor vijftig procent met Ableton en voor vijftig procent met vinyl waar ik honderd procent met vinyl draai. Wanneer Twitch draait is de atmosfeer zo energiek, dat is een grote inspiratie voor mij. Af en toe als ik alleen draai, begin ik ook heel snel achter elkaar te mixen, op een manier zoals ik dat een aantal jaar geleden nooit had gedaan.’

 
DJB: Waarom draai je alleen met vinyl?
‘Ik ben niet enorm anti-digitaal of iets dergelijks. Het is nu eenmaal zo dat ik graag met vinyl draai. Ik hou van de ervaring die vinyl geeft. Ik haal plezier uit de kwetsbaarheid van het medium. Anderzijds ervaar ik meer en meer problemen met draaitafels in clubs. Vaak worden ze niet goed onderhouden. Soms ben ik de eerste dj in weken die ze gebruikt. Ieder ander gebruikt ze slechts om zijn drankje op te zetten of om zijn cd-map op te leggen. Het kan frustrerend zijn. Het publiek is over het algemeen vergevingsgezind wanneer je plaat overslaat, meer dan wanneer je met cd’s draait. Maar als het blijft gebeuren, raakt men geïrriteerd. Ik probeer de technici van te voren altijd op de hoogte te stellen van het feit dat ik met vinyl draai, dat de set-up in orde moet zijn zodat ik op een gedegen manier mijn werk kan doen. In de afgelopen maanden heb ik een paar keer wat cd’s gedraaid, omdat ik heel graag die platen wilde draaien en ze niet op vinyl beschikbaar zijn, maar ik haal er simpelweg geen plezier uit.‘

DJB: Waarom is dat, denk je?
‘De hele ervaring is minder. Ik heb er minder gevoel bij dan bij vinyl. Ik hou ervan om door mijn platen heen te gaan, de hoezen te zien, te zien hoe ik ze gemarkeerd heb. Ik hou van de fysicaliteit van een plaat. Met een cd heb ik dat niet. Ik heb geen fysieke connectie met een cd, hij verdwijnt in een machine. Maar het is simpelweg niet waar dat vinyl beter klinkt dan cd. In vrijwel alle clubs klinkt een cd net zo goed als vinyl.’

DJB: Over welke nieuwe muziek ben je enthousiast?
‘Ik vind de terugkomst van een ‘jacking’ Chicago-housegeluid waar veel jongens vanuit de bass-scene mee bezig zijn erg tof. Ik ben ook een groot fan van Underground Quality. Ik houd van rauwe house, dat heb ik altijd goed gevonden, dat heeft me altijd geïntrigeerd. Daarnaast vind ik Cómeme, het label van Matias Aguayo, te gek. Dat is een van mijn favoriete labels van de afgelopen jaren. Hij brengt fiësta in de muziek met de invloed van Zuid-Amerikaanse percussie. Dat vind ik heel spannend en een toffe toevoeging aan dancemuziek. Hij doet een stap terug om zo een stap vooruit te komen. De spirit van een feest is het belangrijkste van alles.’

DJB: Wat bedoel je?
‘De laatste keer dat ik Matias zag optreden bracht hij het feest naar een nieuw level. Niet met technische middelen, maar met zijn persoonlijkheid. Door humor aan zijn optreden toe te voegen, door op instrumenten te spelen tijdens zijn set, door via zijn hoofdtelefoon mee te zingen, door zijn persoonlijkheid te laten terug klinken in zijn optreden. Hij hanteert in zekere zin een meer traditionele aanpak, iets wat niet volledig op technologie gebaseerd is. Veel mensen hebben het over de vooruitgang van het dj’en dankzij technologie. Matias brengt vooruitgang door zijn persoonlijkheid toe te voegen.’

DJB: Hoe staat het ervoor met je eigen producties?
‘Ha ha, dat gaat langzaam. Ik ben elk weekend weg en ik heb twee kinderen die bij mij wonen. Ik heb maar één dag in de studio per week en dat is de donderdag. Ik ben bezig met mijn project Naum Gabo, dat ik samen met James Savage doe. In 2003 heb ik voor de Speicher-serie van Kompakt als Naum een techno-plaat uitgebracht. Als Naum Gabo wordt het de laatste jaren op productiegebied wat spannender. Meer synth-jams die wat langzamer zijn en zijn beïnvloed door disco. We denken niet al te veel over de structuur van dance-muziek wanneer we produceren. We hebben recentelijk een nieuwe plaat uit op Let’s Play House. Het is een soort houseplaat, maar dat was eigenlijk niet de intentie. Rustig aan werken we naar een album. Dat moet binnen een maand of zes af zijn. Ik zou graag meer tijd aan het produceren spenderen, maar mijn draaischema en privéleven laten dat niet toe. Ik heb altijd gedacht dat wanneer ik wat ouder zou zijn, ik meer in de studio zou werken. Maar ik geniet nog steeds van mijn werk als dj. Het leidt tot een heel interessant en spannend leven, dus daar kan ik totaal niet over klagen.’

DJB: Na een onderbreking van twee jaar hebben jullie vorige maand je residency in de Sub Club in Glasgow weer opgepakt. Deze keer met één optreden in de twee maanden op vrijdag in plaats van elke week op zondag. Hoe dat zo?
‘Tijdens kerst vorig jaar deden we voor het eert sinds tijden weer een optreden in de Sub Club, en met oud en nieuw deden we nog een optreden in Glasgow. De reacties waren overweldigend. Er kwamen zoveel mensen op af en de atmosfeer was ontzettend leuk. Het is gewoon zo’n goede stad om in op te treden. Toen bedachten we dat we weer wat met de Sub Club moesten doen, alleen niet weer op de zondag. Begin april was de eerste editie en dat was te gek. Zo veel mensen in zo’n fantastische atmosfeer en dat de hele avond lang. Het is goed om weer terug te zijn. Het is ook belangrijk om wat toe te voegen aan de plek waar je woont.‘

DJB: Wat kunnen we van je verwachten in Paradiso deze vrijdag?
‘Ik zal voor de verandering een keer glad geschoren komen, en waarschijnlijk draag ik Tom Trago’s jas. Het is een lang verhaal maar hij is me nog een jas verschuldigd. We gaan misschien van kleding ruilen. Als Tom de regie in handen heeft, wordt het vast een toffe avond. We gaan proberen zo veel lol te maken als mogelijk.’

J.G. Wilkes draait a.s. vrijdag samen met Tom Trago en Jan van Kampen op Night Voyage in Paradiso. Kaarten kosten 15 euro inclusief daglidmaatschap en zijn hier verkrijgbaar. Zaterdag 19 mei draait Wilkes samen met Twitch als Optimo in Het Ketelhuis in Eindhoven voor de Jägerland Tour, inschrijven voor gratis toegang kan via Jägerland Facebook.





Subscribe