Share on Facebook Share on Twitter Share on Pinterest
Soul Clap, als vervolg op de Levan-dynastie

“If you like it, share it”

Soul Clap, als vervolg op de Levan-dynastie

De laatste jaren was de naam Soul Clap een rijzende ster die vernieuwende muziek in houseclubs bracht. Het Amerikaanse duo werden bekend met hun vele edits van oude en remixen van nieuwe nummers. De zomerhit ‘Extravaganza’, een edit van Jamie Foxx, kan niemand ontgaan zijn tijdens de zomer van 2010. Eli Goldstein (foto links) en Charlie Levine propageren hun EFUNK over de hele wereld. ‘Dope, deep, sexy, lovely, love making music.’

Vorig jaar bij Amsterdam Dance Event kondigde de twee producers uit Boston een residency aan in de Amsterdamse club Trouw. Vorige week beleefde Soul Clap zijn eerste avond, waarvoor labelgenoot Slow Hands was uitgenodigd voor een live-set. Een stampvolle Trouw aan de ‘electronic ecstasy.’  DJB sprak met ze vlak voor hun lange set die avond.

DJB: Hoe is Soul Clap tot stand gekomen?
Levine
: ‘Eli en ik ontmoetten elkaar ergens in de jaren negentig toen we op de middelbare school zaten. We zaten op verschillende scholen maar herkenden elkaar van raves. Een gemeenschappelijke vriend stelde ons aan elkaar voor. Vervolgens gingen we hangen en samen platen kopen, dat is nooit meer gestopt.'

Goldstein: ‘Soul Clap begon toen we beiden geboekt werden op een feest en er niet genoeg tijd was voor ons alle twee, dus speelden we samen. De jungle en garage van mij tegenover de funk en disco van Charlie werkte perfect. We hadden de mix opgenomen, en bedachten de naam Soul Clap die zomer op mijn moeders veranda.’

DJB: Wanneer begon de ambitie om dj te worden?
Levine
: ‘In de jaren tachtig was er een film genaamd Wild Style (1983) met Grandmaster Flash. Met die bizarre scène, waar het lijkt alsof hij in de keuken staat. Hij doet al die trucjes met draaitafels. Achter de rug langs, alles. Toen gingen we dj-battles kijken. Net zoals in Juice (1992) met Tupac. We zijn enorm beïnvloed door de Amerikaanse popcultuur om ons heen.’

Goldstein: ‘Ik had vrienden die daar heel goed in waren. Tegen de tijd dat wij dat onder de knie hadden, gingen we al naar raves en zagen we waar het draaien echt om gaat; het verhaal en de vibe.

DJB: Hoe zorgen jullie er voor een goede vibe in de club?
Levine
: ‘Op dit moment zijn we veel Paradise Garage-classics aan het herontdekken. Bij elke plaat bedenken we de setting van de Paradise Garage. Als dat plaatje klopt, spelen we de plaat. We zoeken échte housemuziek. Geen tech-house, geen disco-house. Niet de house waar Paris Hilton het over heeft, en geen Detroit-house. Real house music.’

Goldstein: ‘We hebben een immense platenverzameling in mijn moeders kelder. Elke keer als we thuis zijn, verwisselen we onze platen zodat we bijna elke maand met nieuwe platen gaan touren. Het is de Soul Clap-cyclus.’

DJB: Waarom de naam Soul Clap?
Goldstein:
‘Met Soul Clap kijken we terug op de geschiedenis van de soulmuziek. Er was een wereldberoemd Showbiz & AG-nummer, waar de term vandaan komt, maar de soul clap is het klappen om je zelf uit te drukken.

Levine: ‘Ons logo is een eerbetoon aan de zwarte muziek. Het Stax-label was een ongelofelijk belangrijk label voor Amerikaanse muziek. We hopen dat mensen zien dat het een speling op het Stax-logo is. Eigenlijk in alles wat we doen brengen we een hommage aan de old school. Elke dj moet de geschiedenis van zijn muziek kennen; dat is het allerbelangrijkste.’

Soulclap.jpg

DJB: Jullie debuutalbum heet EFUNK, jullie eerste album uit. Wat was het idee hierachter?
Levine
: ‘Het motto is Everybody’s Freaky Under Nature’s Kingdom. Het staat voo onze missie om mensen te bevrijden van armzalige dansjes en ze echt te laten bewegen. We geven les in de geschiedenis van de dope, deep, sexy, lovely, love making music. We besloten dat het tijd was voor origineel materiaal van Soul Clap, om de wereld te laten weten waar wij voor staan.’

DJB: Op het album staan veel samenwerkingen met andere artiesten. Hoe zijn die tot stand gekomen?
Levine
: ‘We hebben veel geluk gehad dat met bijna elke samenwerking mensen ons benaderde in plaats van andersom. Zoals Mel Blatt (van de meidengroep All Saints ooit), die op twee nummers zingt, hadden we ontmoet bij de closing party van de DC10. We dachten eerst dat het een hele enthousiaste fan was, maar iemand vertelde ons dat ze geweldig kon zingen. Later bleek dat ook echt zo.'

DJB: EFUNK klinkt eerder gemaakt door een band dan door een stel producers. Zouden jullie het album ook in bandformatie willen spelen?
Levine
: ‘Op een dag, in een ideale wereld, zal de Wolf + Lamb-familie een huisband hebben. Zoals de Jacksons, Partridge Family, The Family Stone of Family Ties.’

Goldstein: ‘Ik wou nooit echt in een band spelen. Ik heb been tijdje in een jazzband gespeeld, maar ik wou er altijd mee stoppen om te gaan raven. Ik wou alleen maar djen. Het is heel raar om nu te stoppen met iets waar we zoveel ervaring in hebben, en dan iets proberen waarmee we bij nul beginnen.’

Levine: ‘Ik wil juist heel graag in een band spelen. Vroeger deed ik dat ook, toen ik nog rockster wilde worden. We zouden alles moeten stopzetten en de focus leggen op iets dat we eigenlijk niet kunnen. ‘

Goldstein: ‘Ik wil alleen maar in de band als ik de dj op de achtergrond mag zijn. Het is nu niet meer cool om een dj in je band te hebben. De dj is de band geworden, kijk maar naar Skrillex. Maar wij kunnen dat wel weer cool maken.’

DJB: Waar komt de term EFUNK vandaan?
Goldstein: ‘
Eerst was er de p-funk, toen de g-funk, nu is er Efunk. Zoals de vader van Charlie het zo geweldig zei op de EFUNK-mixtape.’

Levine: ‘Dit is weer een eerbetoon aan onze voorvaderen van de funk.’

Goldstein: ‘Maar dan met die electronic ecstasy sound, dat is de ‘E’. We maken funk geschikt voor moderne clubs.’

Levine: ‘Eigenlijk is EFUNK het geluid van Boston onder een vergrootglas. Dit geluid creëerden we toen we onze levens in Boston aan het afronden waren.’

DJB: Waarom hebben jullie Boston verlaten?
Goldstein:
‘Het moederschip met alle platen staat nog steeds in Boston geparkeerd en we staan er nog steeds ingeschreven. Creatief gezien, was de stad een teleurstelling. We gebruikten zoveel energie om de stad beter te maken, maar er waren gewoonweg te veel obstakels. In plaats van Boston te verbeteren, focussen we nu op onze dj-carrière en het maken van muziek...’

Levine: ‘...om de wereld te verbeteren. Er is gewoonweg minder weerstand in Europa als je het EFUNK-geluid probeert te verkondigen. Als we onze set vanavond in Boston zouden doen, zouden er gelijk mensen op ons afstappen met “Wij willen Lady Gaga, nu. You suck.” In Trouw staan ze juist te schreeuwen om meer.’

DJB: Hebben jullie remixen nodig om de albumtracks in de club te spelen?
Goldstein:
‘Eigenlijk werken de originele nummers verrassend goed. Bijvoorbeeld toen ik laatst ‘Clapping Song’ speelde en het helemaal los ging. Eigenlijk kunnen we heel het album wel spelen in de club.’

Levine: ‘Te vaak zeggen we tegen onszelf dat tracks niet geschikt zijn voor een dansvloer. In werkelijkheid is alles geschikt. Zoals ‘Step in the Name of Love’ van R. Kelly. Ik zou dat nummer nooit verwachten bij een andere dj dan ons. We proberen eigenlijk altijd een R. Kelly-track in onze sets te draaien.’

Goldstein: ‘We willen hiphop en funk in housesets te spelen. Ik zie niemand dat proberen, helemaal niemand.’

Levine: ‘Laatst in Zürich speelde we ‘One Nation’ en de tent ging bananas. Ik denk dat niemand dat nummer in een long fucking time heeft gespeeld.’

DJB: Wanneer heeft een track dan een edit nodig?
Levine
: ‘Soms hebben nummers het niet nodig. ‘One Nation Under a Groove’ is een perfect dansnummer.’

Goldstein: ‘Bij edits is er meestal een gedeelte van een nummer dat je geweldig vindt, en een ander deel dat echt verschrikkelijk is. Het kan de energie hebben, maar niet de geschikte beat. Meestal voelen we het gelijk aan of een nummer een edit nodig heeft. Dan is het een message of God.’

Levine: ‘We proberen de dj-traditie van edits hoog te houden. Hopelijk kijkt er iemand met een glimlach op ons neer, misschien wel Larry. Mijn achternaam is Levine. Levine, Levan. Wij zijn gewoon het vervolg op de Levan-dynastie.’

DJB: Vanavond is jullie eerste residency-avond in Trouw. Wat houdt dit voor jullie in?
Levine
: ‘Het houdt in dat we meer betrokken zijn in het organiseren van de avond. En dat we regelmatig hier terugkomen. We hebben een geweldige relatie met de mensen van Trouw. We willen het, naast ADE, nog minstens twee keer per jaar doen.’

DJB: hebben jullie al plannen voor de volgende editie?
Levine
: ‘Het uiteindelijke doel is om één van onze jaren negentig YoYoYo-raves te houden in Trouw. Het idee voor dit feest is dat wij onze idolen uit de jaren negentig uitnodigen. We hadden al Danny Rampling, Rob Mello en Coldcut. Voor Trouw vragen we misschien Todd Edwards of Dubfire. We hebben een heel lang verlanglijstje.’

Goldstein: ‘Tijdens het aanstaande ADE lanceren we ons eigen label, Soul Clap Records. We willen een platform creëren voor artiesten buiten Wolf + Lamb die wij tof vinden. Voor dj’s is het altijd een doel om je eigen label te hebben. Eén van de artiesten die we gaan uitbrengen is Night Plane. Met een label willen we nog duidelijker onze boodschap verkondingen. Soul Clap is one message.’

EFUNK en EFUNK: The Singles EP met twee remixen zijn nu uit op Wolf + Lamb.




Subscribe