Share on Facebook Share on Twitter Share on Pinterest
De vinylverkoop groeit, maar hoe lang nog voor de dj?

“If you like it, share it”

De vinylverkoop groeit, maar hoe lang nog voor de dj?

Dat vinyl al jaren met een comeback bezig is, weten ze in Haarlem maar al te goed. De persen van vinyldrukkerij Record Industry draaien er op volle toeren en terwijl de muziekindustrie in het slop zit, is het jonge, gespecialiseerde label Music on Vinyl deze maand zelfs aan zijn vijfhonderdste druk toe.

In de fabriekshal aan de Nijverheidsweg in Haarlem persen de machines fluitend het vijfhonderdste jubileumnummer uit de catalogus van Music on Vinyl. David Bowies Excerpts from Outside moet deze maand uitkomen. Dit jaar hopen ze zelfs nog aan de 650e uitgave te komen. Het label werd in oktober 2009 opgericht en sprong slim in op de toenemende vraag naar vinyl. Ze brengen veel oude titels opnieuw uit voor de liefhebbers die ooit oversprongen op de cd, maar die nu met liefde een stapje terug in de techniek doen om die plaatjes op elpee te krijgen.

Foto1.jpg

Foto2.jpg

Maar een rondblik in de perserij leert dat het niet alleen nostalgie is dat wordt uitgebracht. In de hal zie je in kartonnen dozen een stuk of duizend exemplaren van Battles’ Gloss Drop. Verderop slingeren Tricky’s Maxinquaye en Basement Jaxx’s Remedy. ‘De rode draad in onze uitgaves zijn belangrijke albums’, legt Mark Klinkhamer van Music on Vinyl uit. ‘Wij speuren naar titels die jarenlang niet verkrijgbaar zijn geweest op vinyl, of die echt een bijdrage aan de muziekgeschiedenis hebben gebracht. Ook krijgen we veel aanvragen van mensen om bepaalde titels op vinyl uit te brengen. Dat geeft een goede indicatie of iets moet worden uitgebracht. Soms zitten we er ook naast, zo brachten we Sia’s We Are Born uit; maar die flopte helaas.’ De populairste plaat is Eddie Vedders Into The Wild, die zo’n 15.000 maal werd gedrukt.

Foto3.jpg

Foto4.jpg

Dat geeft meteen ook al aan dat het andere tijden zijn dan voorheen. Er wordt de afgelopen jaren steeds meer gesproken over de terugkeer van vinyl doordat zowel oude liefhebber als jongeren hun geld graag uitgeven aan de mooie hoezen met daarin het zwarte goud. Maar vinyl werd ook al ontelbare keren dood verklaard. Het werd eerst door de cd verdrongen maar beleefde een wederopstanding in de jaren negentig als drager van house- en technotracks. Maar ook veel dj’s stapten over op cd’s of digitale bestanden. De cijfers zijn duidelijk: rond 2000 werden er wereldwijd nog 250 miljoen vinylplaten per jaar geperst, nu is dat zo’n 45 miljoen.

Foto5.jpg

Foto6.jpg

Niettemin stijgt de verkoop sinds 2008 explosief en worden er jaarlijks zo’n 3,5 miljoen exemplaren gedrukt bij Record Industry, de enige vinyldrukkerij in Nederland. In de fabriek staan 33 drukmachines (puur toeval, zo blijkt bij navraag), die elke 25 seconden een nieuwe plaat uitpersen die door een robotarm in een hoes wordt gestopt. De werknemers doen deze dan in de sealing en stoppen ze vervolgens in kartonnen dozen waarna ze naar de platenzaken kunnen.

Foto7.jpg

Foto8.jpg

Klinkhamer denkt dat die groei zal doorzetten. ‘Waar het vroeger eerst vooral dertigers en veertigers waren die bijvoorbeeld een limited edition van Miles Davis' Kind of Blue wilden, zie je dat nu de jeugd ook graag lp's koopt. Queens Of The Stone Age en Wolfmother zijn bijvoorbeeld twee bands die het goed doen. Het is toch het artwork, het geluid en de beleving waar veel mensen graag geld voor willen betalen.’

Foto9.jpg

Foto10.jpg

Behalve in de popwereld blijft vinyl ook in de dj-scene een populaire audiodrager. Klinkhamer vreest dat dit niet al te lang zo zal blijven. ‘Tegenwoordig wordt bijna alles op 180 gram gedrukt. Dat is echt de toekomst. DJ’s draaien veel liever met 125-gramsplaten omdat je die makkelijker kan verwisselen en scratchen.’

Foto11.jpg

Foto12.jpg

Foto13.jpg




Subscribe