Share on Facebook Share on Twitter Share on Pinterest
Juan Atkins, held voor altijd

“If you like it, share it”

Juan Atkins, held voor altijd

Hoe relevant is Juan Atkins nog? Ja, hij stond aan de wieg van techno en electro. Nee, zonder Atkins was het genre waarschijnlijk geen schim geweest van wat het nu is, en ja, zijn Metroplex-label is een blauwdruk gebleken voor zo’n beetje ieder genre dat leunt op een elektronische vierkwartsmaat. Maar heb je nog recht van spreken als je in het afgelopen decennium niet verder kwam dan twee e.p.’s en een handvol teleurstellende optredens? Ja, toch wel. 

Zonder de vernieuwingsdrift van Juan Atkins, ruim dertig jaar geleden, was er überhaupt geen UK-bass of Berghain-techno geweest. Als Model 500 markeert hij in 1985 het begin van de Detroit-variant met de track ‘No UFO’s’ en in de jaren daarna weet hij met zijn eigen Metroplex-label als geen ander de funk in de elektronische muziek te krijgen. Na zijn desastreus verlopen optreden tijdens Awakenings Festival 2010 – samen met Derrick May en Kevin Saunderson, die na afloop hardop hun zorgen over de gezondheid van Atkins uitspraken – kunnen we anno 2012 gelukkig weer positief nieuws uit Detroit melden. 

Na een radiostilte van zeven jaar tekende de uit Brooklyn afkomstige Kimyon Huggins onlangs voor Metroplex release nummer 37, terwijl Atkins zelf liet doorschemeren bezig te zijn aan een nieuw album. En aanstaande vrijdag is de technopionier te gast voor een zeldzaam live-optreden op het Sonic Acts-festival in Paradiso. Niet alleen als dj, maar ook met Model 500, dat sinds midden jaren nul als band door het leven gaat. Behalve producer Mark Taylor en DJ Skurge (Milton Baldwin) leunt de formatie op een tweede sterkhouder van het genre, op toetsten: Mike Banks, boegbeeld en oprichter van Underground Resistance.

model_500.jpgModel 500, v.l.n.r. Mark Taylor, DJ Skurge, Juan Atkins, Mike Banks

DJB: Kunnen we stellen dat je motivatie terug is?
Atkins: ‘Dankzij mijn liefde voor muziek, ja, absoluut. Muziek maken is iets dat ik altijd zal blijven doen, daar twijfel ik niet aan.’

DJB: Hoe staat het met de vorderingen rond de herlancering van Metroplex?
‘Ik neem de tijd, maar er gaat zeker meer materiaal uitkomen. Op dit moment ben ik vooral aan het kijken hoe ik de complete discografie van het label het beste digitaal kan aanbieden. Maar een nieuw Model 500-album is in aantocht, oh yeah!’ 

DJB: Onlangs hadden we hier op DJB een interview met François Kevorkian en hij vertelde dat jullie samen aan een album werken. Kan je daar meer over vertellen?
‘Het wordt een heel divers album met veel techno, electro en dub. Ik kan er op dit moment nog niet veel meer over zeggen behalve dat het in ieder geval op een ander label dan Metroplex gaat uitkomen.’

DJB: Waarom wilde je per se met Kevorkian werken?
‘De wens om samen te werken is er eigenlijk altijd geweest, van beide kanten. Toen ik vorig jaar op zijn Deep Space-avond in New York moest draaien, hebben we afgesproken dat het er nu maar eens van moest komen. Zijn kwaliteiten als producer staan voor mij buiten kijf. Ik was ooit samen met Kevin Saunderson bezig aan een track in zijn studio in New York, en François liep in en uit. Ik wist dat hij goed was in het afmixen van tracks en dacht, dit is mijn kans. Hij heeft ons toen op een indrukwekkende manier geholpen, vanaf dat moment was het duidelijk dat wij in de toekomst vaker moesten samenwerken.’

DJB: Hoe kijk je aan tegen de huidige staat van techno?
‘Dat iedereen het zich tegenwoordig kan veroorloven om te produceren heeft er voor gezorgd dat er een hoop middelmatige muziek uitkomt. Maar gelukkig overheerst kwaliteit nog altijd. Omdat het zo’n overvloed is, kan ik niet specifiek een label of artiest noemen die ik op de voet volg, maar wat voor mij vooral interessant is geweest is de evolutie van het genre elektronische muziek. Die heb ik altijd met interesse gevolgd: van jungle naar drum ’n bass, dubstep enzovoort. Al merk ik dat ik uiteindelijk altijd weer teruggrijp naar de jazz. Ik luister nog ontzettend veel naar mijn oude jazzplaten.’

DJB: Hoe kunnen producers zich aan die middelmaat onttrekken volgens jou?
‘Ook ik laat me beïnvloedden door artiesten die mij inspireren, maar wat ik nooit zou doen is een stijl kopiëren. Originaliteit en authenticiteit zijn volgens mij essentieel voor jonge producers.’

DJB: Vind je dat beginnende producers het te makkelijk hebben? Het feit dat Detroit altijd een florerende muziekscene heeft gehad heeft immers veel te maken met het harde dagelijks leven daar.
‘Zeker. Detroit is geen fijne plek. Het is er koud en kil. Ontsnappen is een thema dat regelmatig in mijn muziek terugkomt. Maar het is zeker waar dat deze stad creativiteit stimuleert. Bovendien heerst er een verbondenheid onder de mensen die de stad niet hebben verlaten.’

DJB: Tot slot, het is geen geheim dat je de afgelopen jaren aan het kwakkelen was met je gezondheid maar je klinkt weer fris en helder. Zijn de problemen opgelost?
‘Zeker weten, man! All good.’

Aanstaande vrijdagavond speelt Model 500 om 1 uur ‘s nachts live in Paradiso, waarna Juan Atkins in de kleine zaal een dj-set zal verzorgen.




Subscribe