Share on Facebook Share on Twitter Share on Pinterest
Mosca telt de schaapjes

“If you like it, share it”

Mosca telt de schaapjes

De Engelse dj/producer Tom Reid alias Mosca is één van de smaakmakers in de UK-bass, al zal hij zelf waarschijnlijk zeggen dat hij gewoon house draait. Vanavond draait hij op Colors in Trouw en op de valreep mailde hij zijn antwoorden terug op een rijtje vragen.

Mosca - 'Bax'

DJB: Hoe is het, waar ben je vandaag mee bezig?

‘Businessdingen, wat niet vaak het geval is, maar daar kan ik dus verder niets over zeggen!’

DJB: Eén van mijn favoriete platen dit jaar is ‘Done Me Wrong’/‘Bax’, dat zwaar beïnvloed is door speed-garage. Hoe oud ben je nu en hoe ben je in die UK-garage terecht gekomen, was dat via dubstep?

‘Thanks, bro. Ik ben 25 en heb garage indertijd bijna helemaal gemist omdat ik eigenlijk fan van jungle was. En het is ook meer via house dan via dubstep gegaan. Veel mensen lijken te denken dat garage vooral 2-step is, maar dat is niet echt wat ik draai. Ik ga meestal voor de four-to-the-floor, soulful, sexy garage, bumpy house gewoon eigenlijk. Maar ik luisterde vroeger zeker naar dubstep, natuurlijk.’

DJB: Iedereen heeft op een gegeven moment een beetje mazzel nodig. Wat heeft jou echt op weg geholpen om je muziek naarbuiten te brengen?

‘Dat dat was echt mijn eerste release op Night Slugs, geen twijfel mogelijk. Je kan wel zeggen dat Mosca toen geboren is. Of in ieder geval de navelstreng doorgeknipt.’

Mosca - 'Square One'

DJB: De ontwikkelingen in de dancemuziek gaan altijd heel snel in Groot-Brittannië, en jij zit er middenin. Hoe blijf je daarin overeind?

‘Gewoon research. Ik vertrouw er niet op dat dingen wel naar mij toe komen, promo’s en dat soort dingen. Ik trek er op uit en vind wat ik wil draaien in plaats van wat mensen denken dat ik zou moeten draaien. Dat klinkt nogal pretentieus, maar al die dj’s die dingen draaien omdat het nou eenmaal nieuw of UK is, dat is niks voor mij. Als een maat me een nummer stuurt en ik voel ‘t niet, dan draai ik ‘t niet. Er zijn een hoop schaapjes momenteel. Hele volksstammen maken Deadboy-achtige rip-offgeluiden, iedereen gaat zich te buiten aan 808’s, er zijn een heleboel Burial-na-apers. Het kost geen moeite om in vijf seconden door zulke tracks heen te skippen.’

DJB: Er is een duidelijke connectie van hardcore naar jungle naar garage naar dubstep naar UK-funky. Geloof jij dat dat continuüm er nog steeds is in, hou je vast, ‘post-garage’, met zoveel invloeden tegelijkertijd in de muziek?

‘Om te beginnen heb ik altijd nogal mijn twijfels gehad over de lijn van dubstep naar funky. Volgens mij komt het van house, ik bedoel, ik zie ook dat er elementen uit dubstep komen, maar mensen maken een fout als ze “wat was daarvoor populair” verwarren met “waar komt het vandaan”. Dubstep stond in de schijnwerpers, journalisten schreven erover, het was gewoon veel meer hot en happening dan UK-house in 2006/2007.

Als je naar het continuüm vandaag de dag kijkt… het is altijd een achteraf bekeken ding geweest. Ik bedoel, als je het post-garage wil noemen liggen die Deadboy-rip-offs inderdaad in het verlengde van funky. Maar hoe zit het met al die technodingen of 100-BPM-tracks, bassmuziek zoals ze het noemen? Daar wordt je continuüm al discutabel. Laten we een paar jaar wachten en kijken waar het terecht komt. Mensen stoppen alles graag in hokjes, ik doe het zelf ook. Tenzij we UK-bass of post-garage of whatever veranderen in muziek-zonder-regels, blijven mensen elkaar kopiëren en komen we uiteindelijk in een sterker gedefinieerde, coherente scene terecht, en kunnen we ‘t weer terug in het continuüm plaatsen.

DJB: In hoevere is het een Londen-ding?

‘Mijn favoriete Engelse producers komen uit Birmingham, Kent, Bristol, Wolverhampton, Tring en zo verder…’

DJB: Wie beschouw je als je vakbroeders en wat heb je met hen gemeen, denk je?

‘Goeie vraag! Een heleboel mensen, in zekere zin. The Heatwave, die dancehall draaien, A-Plus die nieuwe, techy house draait, Preditah en anderen die te gekke nieuwe grime maken. Er zijn honderden mensen wiens werk ik respecteer. Maar over het algemeen heb ik weinig gemeen met enige dj of producer.’

DJB: Je had een blog, Bruk Magazine, dat ongeveer een jaar geleden ineens stopte. Wat is er gebeurt en zal je het ooit weer nieuw leven inblazen?

‘Ik kreeg het te druk om het goed te doen. Maar het zal wederopstaan!’

DJB: In je Fact Mix zaten tracks van twee Nederlandse producers, Gregor Salto en Aardvarck, die, in mijn optiek, twee totaal verschillende muzikale werelden bewonen. Wat is het geheim, als dj, om zo’n uiteenlopende reeks muziek in je set te gebruiken en te laten werken?

‘Met bangers is het niet zo moeilijk. Vind twee bangers van ongeveer dezelfde snelheid, en mix ze aan elkaar. Bij alles wat een beetje dieper gaat moet je veel beter nadenken over wat bij elkaar past en wat niet. Ik denk dat je gewoon net moet doen alsof je één bepaalde stijl draait, en dingen als vibe, toon en ritmiek in je achterhoofd houden. Een hele hype Baltimore-track kan soms perfect over een deep-housenummer passen.’

Mosca - The Wavey EP

DJB: Er zat een lang gat tussen ‘Square One’ (2010) en ‘Done Me Wrong’ en The Wavey EP (beide 2011). Was dat toevallig, of produceer je gewoon niet zo heel veel? Wat zijn je plannen voor 2012?

‘Er was ook nog ‘Tilt Shift’ en er zaten ook een hoop remixen tussen. Maar in het algemeen werk ik in mijn eigen tempo, test ik dingen in clubs, sleutel ik er nog wat verder aan of schrap ik ze weer volledig. Het is hetzelfde verhaaltje als elke perfectionist. In 2012 komen veel meer releases. Je gaat wat dancehall zien, wat grime, deep-house, funky, van alles.’

Mosca draait vanavond samen met Dexter, Jam City en Cinnaman op Colors in Trouw te Amsterdam.




Subscribe