Share on Facebook Share on Twitter Share on Pinterest
The Gaslamp Killer: Amsterdam is the shit

“If you like it, share it”

The Gaslamp Killer: Amsterdam is the shit

The Gaslamp Killer is niet gemaakt om stil te zitten. Deze regisseur van de wanorde kent San Diego, grensstad van Mexico, als plaats van herkomst en zoekt ook in zijn muziek en livesets vaak de grens op. Zijn explosieve manier van geluid maken tekent een eigenzinnig karakter, waarbij het ontplofte kapsel en rossige baard naadloos aansluiten op het totaalplaatje. DJBroadcast ondervroeg deze interessante verschijning over Amsterdam waar hij sinds zijn optreden op Pitch is blijven hangen, het  tourleven, Brainfeeder en zijn  stroeve carrièrestart. "Draaien voor een lege dansvloer, een schreeuwende mensenmassa en bier naar mijn hoofd; ik heb het allemaal meegemaakt."

Door Jordi Keulemans
Foto's: Julia de Boer en Maarten Jüngen

DJB: Gezien het aantal boekingen en de uitgesproken liefdesverklaringen richting Amsterdam lijkt het er haast op dat je hier liever niet weg wilt. Wat betekent Amsterdam voor je?
"Veel. Er heerst hier eenzelfde cultuur als in L.A. en dat bevalt me goed. Ook hier zie je een duidelijke scheidingslijn tussen soorten mensen. Je hebt de cultuur van kantoorlui met de aktetas onder de arm, en daarnaast een mooie creatieve subcultuur. Een subcultuur die hier erg levendig en vrij is, en dat doet me vaak denken aan Los Angeles. Hierdoor voelt Amsterdam aan als mijn tweede thuishonk wanneer ik door Europa toer."

DJB: Heb je al vrienden gemaakt in onze hoofdstad?
"Zeker. De vrienden die ik hier over de laatste jaren heb kunnen maken, staan per direct voor me klaar zodra ik het vliegtuig uitstap. Het ‘op je gemak voelen’ is erg belangrijk voor me, en gelukkig word ik hier altijd met open armen ontvangen. Een ander geluk is dat hotelverblijf hiermee wordt uitgesloten, iets waar ik sowieso een soort van afkeer tegen heb. Samen wakker worden, een ontbijtje maken en een beetje hangen is stukken beter dan wakker worden in een nietszeggende hotelkamer."

DJB: Heb je al een favoriete plek in Amsterdam?
"Deze week ben ik langs veel verschillende spots geweest. Mijn favoriete restaurant is zonder enige twijfel Casa Peru, een Peruaans restaurant in hartje centrum. Verder heb ik een bezoek gebracht aan Patta en Rush Hour Records en werd ik uitgenodigd om langs te komen bij radiostation Red Light Radio. Ook zijn we heerlijk gaan relaxen in het Vondelpark toen hier de zon scheen. Zie je, ik ben niet het type DJ die zomaar zegt dat de stad waar hij draait absoluut de mooiste stad ooit is, ik vind het ook echt. Amsterdam is the shit!"

DJB: Heeft het veel moeite gekost om te komen op de plaatsen waar je nu geboekt staat?
"Mijn livesets zijn niet van het type hapklare brokken die veel DJ’s tegenwoordig geneigd zijn voor te schotelen. Het heeft een hele tijd geduurd voordat mijn draaistijl werd geaccepteerd. Vooral in de begintijd werd ik vaak afgewezen. Draaien voor een lege dansvloer, een schreeuwende mensenmassa en bier naar mijn hoofd; ik heb het allemaal meegemaakt. Het publiek komt vaak naar een show om bij te kletsen met vrienden of om een jongen of meisje te ontmoeten. Dan zit je bij mij verkeerd. Met alle respect, maar als ik het niet naar mijn zin kan maken met het draaien van de platen die ik wil, verandert Gaslamp Killer in een doorsnee DJ. Dat gaat niet gebeuren."

DJB: Hoe ben je die tegenslagen te boven gekomen?
"Puur door mezelf te blijven. In het begin kreeg ik al goede steun van allerlei DJ’s die tegen clubeigenaren vertelden dat ze me moesten boeken. Als ik dan vervolgens in de zaal stond, kwam diezelfde clubeigenaar klagen dat  de zaal het maar niks vond. Je moet weten wat je in huis haalt wanneer je me boekt. Ik ben een muziekliefhebber pur sang, dus mijn platenkeuze kan enorm uiteenlopen. Vroeger was ik wel eens koppig en draaide ik uit opstandigheid expres twintig minuten Afrikaanse muziek als ik zag dat de zaal het niet kon waarderen, om ze een lesje te leren. Tegenwoordig ben ik daar wat milder in, alhoewel het soms nog wel eens voorkomt."

DJB: Hoe bereid je zo’n uiteenlopende set voor?
"Het toevoegen en weglaten van platen aan zo een soort lijst is echt lopende band werk. Er gaat vooral veel tijd zitten in de zoektocht naar de ultieme plaat. Als ik de allerbeste Japanse rocktrack wil vinden, zal ik hard op zoek moeten gaan en mijn research moeten doen. Ik koop veel online en ruil veel in platenzaken. Daarnaast worden er vaak platen gedeeld tijdens conversaties met andere DJ’s."

DJB: Wat is je drijfkracht?
"Jong en oud moeten weten wat voor verschillende muziek er bestaat en leren hun horizon te verbreden. Ik wil het publiek niets onthouden - geen authentieke soulplaat, alternatieve rockband of ingenieuze instrumentale sound moet gespaard blijven. Nieuwe geluiden zijn oneindig, en ik probeer zoveel mogelijk aan de man te brengen."

DJB: Tussen alle energieke livesets moet er ruimte zijn voor rust. Waar vind je die rust in?
"Drie dingen: massages, yoga en weed. Er is niets heerlijker dan gemasseerd worden en even het verstand op nul te zetten. De nekbewegingen die ik vaak maak tijdens mijns sets eisen soms hun tol op, dus is het goddelijk om die spieren zo nu en dan even te kunnen ontspannen. Als er geen masseur in de buurt is, is yoga een goede oplossing. Daarnaast hou ik ervan om soms een jointje op te steken. Dat komt de creativiteit altijd wel ten goede."

DJB: Hoe voelt het om deel uit te maken van het Brainfeeder label?
"Het is een familiegevoel. In grote platenlabels heb je vaak andere muzikanten waarmee je waarschijnlijk niet zo’n goede band mee hebt, of waarvan je de muziek niet helemaal cool vindt. Daar heb ik geen last van. Alle mensen op het Brainfeeder label zijn een inspiratiebron voor me. We zijn ook echt een zeer hechte groep."

DJB: Zijn er plannen je reputatie als live DJ te verleggen naar meer audio?
"Dat goal heb ik me voorgesteld voor 2012. In dat jaar zal ik naar planning minder gaan toeren en meer focussen op het uitbrengen van platen. Er komt binnenkort een plaat aan met Gonjasufi, genaamd ‘Break Through’. Daarna is het tijd voor mijn soloalbum. Flying Lotus heeft onlangs Tyler (Odd Future) overgevlogen. Gevolg was een zeer aangename studiovibe. Of dat materiaal bruikbaar is voor mijn plaat is de vraag, maar het moet wel een mix worden tussen instrumentaal en vocalen."




Subscribe